Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. H. Logtenberg: Molecular systems for smart materials. Spectroscopic and electrochemical studies, from solution to surfaces

Wanneer:vr 01-03-2013 om 11:00

Promotie: mw. H. Logtenberg, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Molecular systems for smart materials. Spectroscopic and electrochemical studies, from solution to surfaces

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa, prof.dr. E.M.J. Verpoorte

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Moleculaire systemen voor intelligente materialen

In het proefschrift van Hella Logtenberg wordt de ontwikkeling van intelligente moleculaire systemen besproken. Deze intelligente systemen bestaan uit moleculen die onder invloed van een prikkel (bijvoorbeeld licht of stroom) een verandering ondergaan in de eigenschappen van het materiaal (bijvoorbeeld de kleur of de geleidbaarheid). Deze verandering wordt veroorzaakt door een verandering op moleculair niveau, bijvoorbeeld een andere lading of nieuwe structuur.

Responsieve systemen komt men in vele varianten tegen. In dit proefschrift worden verschillende benaderingen in de ontwikkeling van intelligente moleculaire systemen gepresenteerd. Het moleculair ontwerp is slechts de eerste stap van de uitdaging, de analyse van een gevormd materiaal is minstens zo belangrijk. In dit proefschrift wordt een combinatie van technieken gebruikt voor de analyse van gemodificeerde oppervlakken.

Een belangrijke toepassing van responsieve materialen is in de beïnvloeding van stroming door microfluïde kanalen, die ongeveer de dikte van een haar hebben (100 micrometer). In deze kleine kanalen heeft het oppervlak een groot effect op het soort stroming dat waargenomen wordt, hierdoor kunnen microkanalen gebruikt worden als methode om het effect van de schakeling in responsieve oppervlaktes waar te nemen.

Vijf verschillende routes in de ontwikkeling van intelligente moleculaire systemen worden behandeld. Ieder project bevat slechts een klein deel van de puzzel, waarvan de oplossing de toepassing van responsieve materialen mogelijk zal maken. Zoals bij elk onderzoeksproject blijven er voldoende uitdagingen over om in de toekomst verder te bestuderen.

Hella Logtenberg ((Assen, 1984) studeerde scheikunde in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Stratingh Institute for Chemistry en gefinancierd door NWO (Vidi).