Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. V. Farshchi Andisi: Cations and oxidative stress response in Streptococcus pneumoniae

Wanneer:wo 27-02-2013 om 12:45

Promotie: dhr. V. Farshchi Andisi, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Cations and oxidative stress response in Streptococcus pneumoniae

Promotor(s): prof.dr. J.M. van Dijl

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nader inzicht in verdedigingsstrategie S. pneumoniae

Streptococcus pneumoniae is een bacterie die voorkomt in de menselijke neus-keelholte en ernstige ziekten kan veroorzaken, zoals longontsteking, oorontsteking, hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Vooral kleine kinderen en ouderen lopen risico. In het menselijk lichaam wordt de bacterie blootgesteld aan diverse zuurstofradicalen, die de bacterie kunnen doden of beschadigen. UMCG-promovendus Vahid Farshchi Andisi onderzocht hoe de bacterie zich tegen zuurstofradicalen ‘wapent’.

In zijn proefschrift beschrijft hij een nieuw eiwitcomplex dat de bacteriën beschermt tegen de schadelijke effecten van zuurstofradicalen, waarschijnlijk door geoxydeerde eiwitten te repareren. Wanneer dit complex wordt verwijderd uit de bacteriën, blijken ze minder goed in staat om in een diermodel ziekte te veroorzaken. Verder toont de promovendus - voor het eerst - aan dat de resistentie tegen oxidatieve stress essentieel is voor de eigenschap van de bacterie om op droge oppervlakten te overleven. Tolerantie voor uitdroging draagt waarschijnlijk bij aan de verspreiding van S. pneumoniae. Andisi identificeerde en beschreef twee specifieke systemen die bijdragen aan uitdrogingstolerantie.

Vahid Farshchi Andisi (Iran, 1981) studeerde diergeneeskunde te Tabriz. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).