Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. E. Piek: Depression in general practice. Underrecognition? Overtreatment? Adequate care!

Wanneer:ma 04-02-2013 om 14:30
Waar:-

Promotie: mw. E. Piek, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Depression in general practice. Underrecognition? Overtreatment? Adequate care!

Promotor(s): prof.dr. K. van der Meer, prof.dr. W.A. Nolen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Huisartsen leveren goede zorg bij depressiviteit

Huisartsen schrijven niet klakkeloos antidepressiva voor, zoals in de media en in sommige wetenschappelijke onderzoeken wordt gesuggereerd. Dat blijkt uit onderzoek van UMCG-promovendus Ellen Piek. Over het algemeen is de zorg in overeenstemming met geldende richtlijnen.

Ruim tweederde van de depressieve patiënten wordt door de huisarts herkend, zo stelt Piek vast. Patiënten die hun psychische problemen met de huisarts bespreken, patiënten die meer depressieve symptomen hebben, en patiënten die niet alleen een depressie hebben maar ook een angststoornis, worden beter herkend. Het atypische symptoom toegenomen eetlust leidt tot slechtere herkenning.

58% van de depressieve patiënten wordt doorverwezen voor psychologische of psychiatrische zorg. Huisartsen houden hierbij de aanbevelingen voor verwijzing uit de richtlijn in het oog. Patiënten met voorkeur voor psychotherapie, met chronische depressie of suïcidale neigingen worden vaker verwezen.

Ook behandeling met antidepressiva schrijven huisartsen volgens de richtlijn voor. Slechts bij 5,4% van de antidepressiva-gebruikers was sprake van overbehandeling. Bovendien was meer dan de helft van deze overbehandelde patiënten met een goede reden gestart, maar te lang doorbehandeld.

De behandeling van depressie en het gebruik van antidepressiva zijn actuele onderwerpen, waaraan de laatste jaren door de media veel aandacht is besteed. Vaak werd geconcludeerd dat te veel antidepressiva worden voorgeschreven, vooral door huisartsen. Dit onderzoek laat zien dat het tegendeel waar is, slechts weinig antidepressiva worden onterecht voorgeschreven en ook op andere gebieden van depressiebehandeling doet de huisarts het goed.

Ellen Piek (Groningen, 1983) studeerde geneeskunde te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Huisartsgeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool SHARE. Het NESDA-onderzoek waaraan zij de meeste van haar data ontleende, wordt gefinancierd door ZonMw. Piek werkt inmiddels als huisarts te Zwolle en Den Ham (OV).