Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. N. Guan: Critical factors in vitrification-based cryopreservation of precision-cut liver slices

Wanneer:ma 04-02-2013 om 16:15

Promotie: mw. N. Guan, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Critical factors in vitrification-based cryopreservation of precision-cut liver slices

Promotor(s): prof.dr. G.M.M. Groothuis

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Cryopreservatie van precies-gesneden leverplakjes door middel van vitrificatie

Precies-gesneden leverplakjes, PCLS genaamd, worden veel gebruikt als in vitro onderzoeksmethode vooral in het onderzoek naar het metabolisme en toxische effecten van geneesmiddelen. Het doel van het onderzoek van Na Guan was om kritieke stappen in cryopreservatie door middel van vitrificatie van PCLS te identificeren en begrijpen, met als uiteindelijk doel een methode te ontwikkelen waarmee PCLS kunnen worden gecryopreserveerd met behoud van functie en vitaliteit en zo een weefselbank te kunnen opzetten die voor onderzoek gebruikt kan worden.

De PCLS kunnen worden gemaakt van menselijk en dierlijk weefsel en moeten dan vers gebruikt worden. Succesvolle cryopreservatie van PCLS zou het mogelijk maken om een weefselbank op te zetten met PCLS van verschillende proefdieren en van de mens, wat een efficiënter gebruik van het schaarse menselijke weefsel en tegelijk een vermindering van het proefdiergebruik zou bevorderen. Echter, tot nu toe is de vitaliteit van PCLS na cryopreservatie niet goed genoeg en zijn de factoren die bepalend zijn voor dit verlies aan vitaliteit niet goed onderzocht. Na Guan gebruikte verschillende methoden om de vitaliteit en functionaliteit van ieder van de verschillende celtypen die in de leverplakjes aanwezig zijn, afzonderlijk te meten. Daarnaast onderzocht zij het mechanisme van de schade die ontstaat door het afkoelen van het weefsel onder omstandigheden waarbij ijskristalvorming of schade door de vitrificatievloeistof minimaal was, door middel van analyse van het profiel van genexpressie. Het onderzoek van Na Guan heeft belangrijke informatie opgeleverd voor de ontwikkeling en verbetering van de methode voor cryopreservatie van menselijke en dierlijke weefsels.

Na Guan (Hubei, China) studeerde mathematics and science studies aan de Ohio State University in de VS. Haar promotieonderzoek voerde zij uit aan de RUG, bij de vakgroep Pharmacokinetics, toxicology and targeting van het Groningen Research Institute of Pharmacy. Het werd gefinancierd door STW. Inmiddels werkt zij als senior scientist en study director bij QPS Netherlands.