Over ons Actueel Nieuws

Promotie dhr. C.A. Vera Ciro: The local group in CDM. Shapes and masses of dark halos

Wanneer:ma 21-01-2013 om 11:00

Promotie: dhr. C.A. Vera Ciro, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The local group in CDM. Shapes and masses of dark halos

Promotor(s): prof.dr. A. Helmi

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Onderzoek naar eigenschappen van donkere materie halo's

In dit proefschrift bestudeert Carlos Vera Ciro de eigenschappen van donkere materie halo's in het Lambda-CDM paradigma (Lambda-Cold Dark Matter paradigm).

Het eerste deel richt zich op de vorm van de massadistributie van dergelijke objecten. We hebben gevonden dat de vorm van geïsoleerde Melkweg-achtige donkere materie halo's significant afwijkt van bolsymmetrie. De lokale omgeving heeft invloed op de halo's en deze worden daarbij sterk beïnvloed door de manier waarop massa aangroeit. We hebben ook de structuur en de baanstructuur van de satellieten van dergelijke halo's in detail onderzocht. In het algemeen zijn deze objecten ronder dan de halo's zelf. Ze vertonen ook duidelijke afdrukken van getijdenwerking in zowel hun geometrische vorm als in de baanstructuur.

Daarna gebruiken we het aantal massieve objecten rond de Melkweg om limieten te zetten op de totale massa van de donkere materie halo van de Melkweg. De eigenschappen van de massaverdeling van de Melkweg worden verder onderzocht in het laatste hoofdstuk. Daar maken we gebruik van de Sagittarius sterstroom om de vorm van de galactische potentiaal beter te bepalen. We komen met een nieuw model dat rekening houdt met de galactische schijf en de invloed van satellietstelsels en die bovendien consistent is met het Lambda-CDM paradigma.

Carlos Vera Ciro studeerde natuurkunde aan de de Universidad de Antiquia (Columbia). Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Kapteyn Instituut van de RUG. Vera gaat door als postdoc aan de University of Madison.