Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Management and evolution of business process variants

11 december 2012

Promotie: dhr. P. Bulanov, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Management and evolution of business process variants

Promotor(s): prof.dr. M. Aiello

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Meer systeem in het onderhoud van geautomatiseerde bedrijfsprocessen

Bedrijfsprocesmanagementsystemen maken het mogelijk om processen binnen bedrijven en organisaties te automatiseren. Voor veel bedrijven zijn dergelijke systemen tegenwoordig de feitelijke bestaansgrond en de reden waarom ze winst kunnen maken.

Wanneer een organisatie uit afdelingen en gelieerde ondernemingen bestaat, kan het voorkomen dat in afzonderlijke afdelingen vergelijkbare processen zijn geïmplementeerd op een wijze die weliswaar sterk overeenkomt, maar niet exact gelijk is. Een dergelijke familie van soortgelijke processen kan men zien als een reeks verschillende versies van hetzelfde generieke proces, maar in feite zijn het verschillende entiteiten. Hierdoor wordt het moeilijk om alle versies tegelijk te onderhouden. Ook kunnen er problemen ontstaan als er iets in de organisatie verandert dat aanpassing van veel bedrijfsprocessen vereist.

In zijn proefschrift analyseert Pavel Bulanov het probleem van het onderhouden van een reeks soortgelijke bedrijfsprocesversies vanuit verschillende perspectieven. Eerst wordt een raamwerk voor het modelleren van generieke processen gepresenteerd. Dit raamwerk maakt het mogelijk om bedrijfsprocessen met extra declaratieve regels op een traditionele manier te modelleren. De regels zijn geïmplementeerd als extra visuele elementen, zoals pijlen, lijnen of groepen (sub-processen).

Daarna behandelt Bulanov het probleem van het doorzetten van veranderingen in de vorm van geautomatiseerde bedrijfsprocestransformaties. Deze transformaties zijn gebaseerd op het vergelijken van twee bedrijfsprocessen op basis van hun temporale representaties. En ten slotte wordt het probleem van het dynamisch repareren van processen behandeld met behulp van eenmalig automatisch gegenereerde bedrijfsprocessen.

Pavel Bulanov (Belarus, 1980) studeerde Computer Science aan de Belarussian State University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de onderzoeksgroep Distributed Systems van de RUG en gefinancierd door NWO.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 23:59