Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

10 december 2012

Promotie: dhr. G. Aresu, 9.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: High energy irradiated protoplanetary disks. The X-rays and FUV role in thermo-chemical modelling

Promotor(s): prof.dr. I. Kamp

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

In de laatste twee decennia hebben sterrenkundigen een enorme hoeveelheid informatie kunnen vergaren over het scenario waarin leven kan ontstaan. Onderzoek naar de vorming van planeten speelt daarin een belangrijke rol.

Het proces van stervorming begint in donkere wolken (Dark Clouds) waar gravitationele ineenstorting leidt tot de formatie van een schijf die de ster omgeeft, de zogenaamde circumstellar schijf. Die kan materiaal (gas en stof) bevatten waaruit planeten ontstaan. Er is dan sprake van een protoplanetaire schijf. Giambattista Aresu onderzocht de impact van hoog energetische straling (röntgenstraling en ver-uv) van de centrale ster op de chemische en thermische structuur van dergelijk omringende protoplanetaire schijven.

Giambattista Aresu (Italië, 1983) studeerde natuurkunde aan de universiteit van Cagliari. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Kapteyn Instituut voor Sterrenkunde van de RUG en gefinancierd door NWO.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01