Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

07 december 2012

Promotie: mw. P. Saisaha, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Manganese catalysed oxidations with hydrogen peroxide. Applications and mechanistic insights

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuw katalysatorconcept

Het doel van het onderzoek van Pattama Saisaha was het ontwikkelen van nieuwe milieuvriendelijke en economisch duurzame methoden voor de selectieve oxidatie van organische verbindingen, in het bijzonder cis-dihydroxylering en epoxidatie van alkenen, oxidatie van alcoholen en aldehyden en selectieve C-H activatie. De voornaamste uitdaging was om deze reacties uit te voeren met een eenvoudige katalysator gebaseerd op mangaan en met waterstofperoxide.

Tijdens het onderzoeksproject werd al snel een belangrijke doorbraak gemaakt: de ontdekking van een compleet nieuw katalysatorconcept dat meteen geschikt was voor toepassingen op zowel het lab als in de industrie en het werd vervolgens gepatenteerd in samenwerking met industriële partners in het project. De voornaamste focus van het promotieonderzoek was om te ontrafelen hoe dit katalysatorsysteem werkt en om te komen tot verbeterd inzicht zodat het katalysatorsysteem nog bredere toepassing kan vinden in de toekomst.

Pattama Saisaha (Thailand, 1981) studeerde chemie aan de Mahidol University. Ze voerde haar onderzoek uit aan het Stratingh Instituuut voor Chemie van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01