Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

05 december 2012

Promotie: dhr. J.R. Prins, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Reproductive immunology. Modulation of immune responses in pregnancy and effects on pregnancy outcome

Promotor(s): prof.dr. J.G. Aarnoudse, prof.dr. A.J.M. van Oosterhout, prof.dr. S.A. Robertson

Faculteit: Medische Wetenschappen

Maternaal immuunsysteem bij zwangerschap nader in kaart gebracht

Tijdens de zwangerschap treedt een intrigerend immunologisch proces op; een gedeeltelijk lichaamsvreemde foetus wordt door het immuunsysteem van de moeder getolereerd en niet afgestoten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een orgaantransplantatie waar levenslange medicatie noodzakelijk is om afstoting te voorkomen. Wanneer het maternale immuunsysteem zich niet goed aanpast aan de nieuw ontstane situatie, kunnen complicaties zoals pre-eclampsie, foetale groeivertraging en spontane miskramen optreden.

Jelmer Prins onderzocht de factoren die het maternale immuunsysteem tijdens de zwangerschap beïnvloeden en de veranderingen die hierin optreden bij gecompliceerde zwangerschappen. Hij laat zien hoe complex het maternale immuunsysteem is en dat het wordt beïnvloed door zowel endogene factoren, zoals immuunmodulerende eiwitten, als ook exogene factoren, zoals roken en blootstelling aan sperma. Ook laat hij zien dat er compenserende mechanismen zijn: wanneer één van de aanpassingen wordt gemoduleerd, treedt er een aanpassing op in een andere. Voorts toont Prins aan dat een disbalans in het maternale immuunsysteem aan het begin van de zwangerschap tot complicaties in de laatste fase van de zwangerschap kan leiden.

Jelmer Prins (Groningen, 1986) studeerde Geneeskunde te Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdelingen Obstetrie en Gynaecologie en Pathologie & Medische Biologie, binnen onderzoeksschool GUIDE en aan het Robinson Institute, University of Adelaide, Australië. Het onderzoek werd medegefinancierd door de Jan Hendrik de Cock Stichting en de Australische National Health and Medical Research Council. Prins werkt inmiddels als arts-assistent gynaecologie in de Isala Klinieken te Zwolle. Voorafgaand aan zijn promotie vindt in het UMCG een symposium plaats over de maternale immunologie in de zwangerschap.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02