Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Oxygen debt in critically ill patients monitoring and additionals

21 november 2012

Promotie: dhr. P.A. van Beest, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Oxygen debt in critically ill patients monitoring and additionals

Promotor(s): prof.dr. T.W.L. Scheeren

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe inzichten in meting zuurstofgehalte in bloed

Optimaliseren van de hemodynamiek is een belangrijk onderdeel van de behandeling van ernstige sepsis (bloedvergiftiging). Het onderzoek van Paul van Beest laat zien dat ‘Early Goal-Directed Therapy’, EGDT, onder andere gericht op het normaliseren van de centraal veneuze saturatie (ScvO2, als waarde voor de zuurstofbalans) waardevol kan zijn.

Bij acute opnames op Nederlandse intensive care afdelingen (IC’s) komen lage ScvO2-waarden weinig voor. Niettemin is vroege herkenning van groot belang. Indien de ScvO2 tijdens de behandeling van kritisch zieke patiënten gebruikt wordt, moet men zich ervan bewust zijn dat ScvO2 niet de numerieke gelijke is van de gemengd veneuze saturatie (SvO2), zo stelt van Beest. De femoraal veneuze saturatie (verkregen via dijbeenader) voorspelt in zowel de poliklinische, operatieve en IC setting de ScvO2 niet goed en is dus geen goed alternatief voor ScvO2.

Een andere parameter die informatie zou kunnen geven over het tekort aan zuurstof in de weefsels is lactaat. Wanneer lactaat reeds door ambulancepersoneel wordt afgenomen dan is dat een voorspellende waarde voor de overleving van de patiënt. Zo wordt lactaat ook gebruikt op IC’s: het blijft waardevol na de eerste uren behandeling als indicator voor mogelijk orgaanfalen en sterfte. Tenslotte zou het arterioveneuze pCO2 verschil (pCO2 gap) als maat voor circulatie nog van toegevoegde waarde kunnen zijn. Hoewel na 24 uur de voorspellende waarde voor slechtere overleving lijkt toe te nemen, is de additionele waarde van de pCO2 gap beperkt binnen de context.

Paul van Beest (Numansdorp, 1975) studeerde Geneeskunde te Antwerpen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Anesthesiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen een samenwerkingsverband met MC Leeuwarden, Gelre Ziekenhuizen Apeldoorn, AMC Amsterdam, Martini Ziekenhuis Groningen en Connexxion Ambulance Service, locatie Apeldoorn. Van Beest blijft na zijn promotie werkzaam als anesthesioloog in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00