Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Quantum transport in two- and one-dimensional graphene

16 november 2012

Promotie: mw. A. Veligura, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Quantum transport in two- and one-dimensional graphene

Promotor(s): prof.dr.ir. B.J. van Wees

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Kwantumtransport in twee- en eendimensionaal grafeen

In haarproefschrift presenteert Alina Veligura onderzoek naar kwantumtransport in grafeen. Zij onderzocht de sensor-eigenschappen van een standaard grafeen FET (Field Effect Transistor) op een SiO2-substraat. Hiervoor ontwikkelde ze een nieuwe methode voor de fabricage van FETs. Ultrahoge ladingsmobiliteit werd aangetoond. Veligura was de eerste die ballistisch transport en gekwantiseerde geleiding in vrij zwevend grafeen kon waarnemen. Verder onderzocht ze de magnetoweerstand en elektron-elektron interacties in vrij zwevend dubbellaagsgrafeen; effecten die mogelijk invloed hebben op het elektronisch spectrum van zulke dubbellaagssystemen.

Alina Veligura (Oekraïne, 1983) studeerde natuurwetenschappen in Groningen. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Zernike Institute for Advanced Materials en gefinancierd door NWO (Top Talent beurs). Veligura gaat werken bij Philips, afdeling Intellectual Property.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 23:58