Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Efficiency of hand-rim propulsion. Synchronous vs. Asynchronous push strategies

24 oktober 2012

Promotie: dhr. J.P. Lenton, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Efficiency of hand-rim propulsion. Synchronous vs. Asynchronous push strategies

Promotor(s): prof.dr. L.H.V. van der Woude, prof.dr. N.E. Fowler

Faculteit: Medische Wetenschappen

Efficiënter voortbewegen rolstoel door andere duwfrequentie

Door de juiste duwfrequentie te kiezen, kunnen gebruikers van rolstoelen zich efficiënter voortbewegen. Hiermee hebben zij een eenvoudige methode in handen om sneller en gemakkelijker vooruit te komen, in hun dagelijks leven, of bij het sporten. Dat blijkt uit het onderzoek van John Paul Lenton. Of de rolstoel synchroon of asynchroon wordt aangedreven, maakt onder de gegeven testcondities minder uit.

Het type rolstoel dat het meest gebruikt wordt is een hoepelrolstoel, waarbij de gebruiker twee grote wielen zelf voortbeweegt met behulp van de hoepels die aan de wielen zijn bevestigd. Promovendus Lenton onderzocht de efficiëntie van de aandrijving van dit type rolstoel. Door te oefenen met verschillende bewegingsfrequenties (onder meer aan de hand van geluidssignalen), kan de gebruiker de efficiëntie verhogen, zo blijkt uit het onderzoek. Behalve de juiste duwfrequentie en de wijze van aandrijving, is ook ervaring met rolstoelrijden van belang voor de efficiëntie van de aandrijving.

Het patroon van krachtleverantie en krachtopbouw bij verschillende bewegingsfrequenties geeft een aanvullend beeld omtrent de risico’s van overbelasting en blessures, aldus Lenton, en kan helpen om adequate bewegingsstrategieën en -technieken te adviseren. Ook inventariseerde Lenton de gebruikte meeteenheden voor mechanisch rendement. Hij stelt vast dat efficiëntie het best kan worden vastgesteld door verschillende meeteenheden te hanteren. Onderzoeksresultaten kunnen foutief worden geïnterpreteerd als de definities van deze eenheden niet nauwkeurig genoeg in acht worden genomen.

John Paul Lenton (Verenigd Koninkrijk, 1980) studeerde aan de Manchester Metropolitan University. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek aan de afdeling Bewegingswetenschap van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de Loughborough University en de Manchester Metropolitan University (UK), instituten die ook in de toekomst gezamenlijk onderzoek zullen doen naar efficiënte rolstoelaandrijving. Lenton blijft na zijn promotie onderzoeker aan het Peter Harrison Center for Disdability Sport in Loughborough (UK).

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:52