Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Platform chemicals from biomass

14 september 2012

Promotie: dhr. C.B. Rasrendra, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Platform chemicals from biomass

Promotor(s): prof.dr.ir. H.J. Heeres

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Hoogwaardige chemicaliën uit houtafval

De ontwikkeling van nieuwe routes voor (bulk)chemicaliën uit biomassa is van groot belang voor toekomstige biobased societies. In dit proefschrift worden katalytische routes beschreven voor platformchemicaliën uit de suikerfractie van lignocellulosische biomassa en isolatiemethoden om platformmoleculen uit waterige pyrolyse-oliestromen te isoleren. We hebben gevonden dat metaalzouten unieke katalysatoren zijn voor de omzetting van suikers in interessante platformchemicaliën. Voorbeelden zijn de omzetting van trioses als glyceraldehyde naar melkzuur, een startmateriaal voor de productie van polymelkzuur, en de omzetting van glucose naar 5-hydroxymethylfurfural. Daarnaast is de omzetting van laagwaardige bijproducten van suikerconversies (humines) naar interessante hoogwaardigere producten bestudeerd.

CB Rasrendra (Indonesië, 1978) studeerde technische chemie aan het Institut Teknologi Bandung. Hij werkt aan dat instituut als assistent professor.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:01