Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

09 juli 2012

Promotie: mw. M. Wahjudi, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Combating gram-negative-infectious diseases. Controlling virulence factors through quorum quenching acylases of Pseudomonas aeruginosa

Promotor(s): prof.dr. W.J. Quax

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Resistente bacteriën bestrijden met quorum quencing acrylases van Pseudomanas aeruginosa

Infectieziekten zijn in de hele wereld een groot probleem. De antibiotica-resistentie van ziekteverwekende Gram-negatieve stammen is toegenomen in de afgelopen decennia. Omdat deze toename sneller gaat dan de ontwikkeling van nieuwe antibiotica, is het belangrijk dat er een alternatieve behandeling gevonden wordt. Het merendeel van de Gram-negatieve bacteriën, inclusief Pseudomonas aeruginosa, hebben het vermogen een verscheidenheid van sociaal gedrag te vertonen, zoals het ´acyl-homoserine-lactonen quorum sensing´ (AHL-QS) systeem. Het is aangetoond dat de pathogeniciteit van P. aeruginosa wordt geregeld door het AHL-QS systeem. Preventie van het AHL-gemedieerde QS, quorum quenching (QQ) genoemd, kan nuttig zijn om de gemoduleerde-virulentie producten te stoppen en zou kunnen leiden tot het verhogen van de gevoeligheid van de pathogenen voor het normale gastheer immuunsysteem. Het alternatief dat Mariana Wahjudi presenteert in haar proefschrift, bestrijdt bacteriële pathogenen en hun resistentie door het verstoren van de routes die leiden totvirulentie, zonder aantasting van de bacteriële overleving en groei of van de gastheerstofwisseling. Wahjudi bestudeerde de functie van P. aeruginosa AHL-acylases als QQ acylases bij het regelen van de virulentiefactoren met in vitro onderzoek van P. aeruginosa, en in vivo bij het C. elegans model. Zij concludeert dat zowel PvdQ en HacB, beide NTN-hydrolase eiwitten uit P. aeruginosa PAO1, fungeren als quorum quenching AHL-acylases, die mogelijk sterke kandidaten zijn voor de antibacteriële therapie tegen Pseudomonas-infecties. Ook toonde zij aan dat de sproei-gevriesdroogde-PvdQ trehalose en inuline formuleringen geschikt zijn voor pulmonale toediening.

Mariana Wahjudi (Indonesië, 1963) studeerde biochemie aan de universiteit van Surabaja, waar zij nog steeds werkzaam is. Haar promotieonderzoek deed zij aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij de afdeling Pharmaceutical Biology van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). Het werd gefinancierd met een Bernoullibeurs.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02