Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Tissue engineering of skeletal muscle. For patients with facial paralysis

13 juni 2012

Promotie: mw. M. Koning, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Tissue engineering of skeletal muscle. For patients with facial paralysis

Promotor(s): prof.dr. P.M.N. Werker, prof.dr. M.J.A. van Luyn

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onderzoek naar skeletspier weefselkweek voor behandeling aangezichtsverlamming

Langdurige verlamming van het aangezicht is behalve een fysieke, ook een sociaal invaliderende aandoening. In een wereld waarin miljoenen worden besteed aan het uiterlijk, kan een scheef gezicht tot ernstige psychische stress en zelfs depressiviteit leiden. Merel Koning bestudeerde weefselkweektechnieken, ook wel bekend als tissue engineering, als potentiële nieuwe behandelstrategie.

Doel van dit proefschrift was om tissue engineering van de menselijke skeletspier te verbeteren door onderzoek naar enkele fundamentele vragen. Een van deze vragen betreft de mogelijkheden voor het gebruik van menselijke satellietcellen als bron voor tissue engineering van menselijke skeletspieren. Koning toont aan dat gekloonde menselijke satellietcellen tijdens differentiatie in vitro hetzij onvolwassen spiervezels, hetzij nieuwe quiescent satellietcellen vormen. Door op het niveau van de microRNA’s te manipuleren, bleek het mogelijk om de spiervezelformatie te verbeteren. Koning stelt dat therapeutische toepassingen van gekloonde satellietcellen vooral bij oudere patiënten belangrijk zijn omdat de regeneratieve capaciteiten tijdens het leven achteruit gaan.

Een andere fundamentele kwestie is dat satellietcellen op het moment van implantatie in een zuurstofarm milieu terecht komen. Koning heeft laten zien dat gekloonde menselijke satellietcellen zeer goed bestand zijn tegen een zuurstofarm milieu, en in vivo volledig differentiëren tot spiervezels en quiescent satellietcellen. In de spiervezels bleken bovendien nieuwe bloedvaten goed te worden aangelegd. Al met al bieden de nieuwe inzichten een stevige basis voor tissue engineering van de menselijke skeletspier uit satellietcellen voor patiënten met aangezichtsverlamming.

Merel Koning (Den Helder, 1982) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij voerde haar promotieonderzoek uit bij de afdelingen Plastische Chirurgie en Pathologie & Medische Biologie, en bij onderzoeksschool W.J. Kolff Instituut van het UMCG. Het onderzoek werd deels gefinancierd door de J.K. de Cock Stichting.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02