Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

15 juni 2012

Promotie: dhr. M.G. Johnson, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Translational PKPD modeling in schizophrenia. Predicting human receptor occupancy

Promotor(s): prof.dr. G.M.M. Groothuis, prof.dr. M. Danhof

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Computermodel helpt om geschikte eerste dosis schizofreniemedicatie te bepalen

De mate waarin de dopamine-receptoren zijn geblokkeerd is bepalend voor het succes van de behandeling met medicijnen bij schizofrenie. Het onderzoek van Martin Johnson had tot doel om een computermodel te ontwikkelen om de mate van receptorbinding van nieuwe geneesmiddelen te voorspellen met behulp van in vitro data en gegevens van proefdier-experimenten van een aantal bestaande geneesmiddelen.

Schizofrenie is een ernstige psychiatrische ziekte, die ongeveer 1% van de bevolking treft en zich meestal openbaart tussen het 15e en 30e levensjaar. De symptomen als hallucinaties en stemmen horen kunnen worden verminderd door geneesmiddelen. Deze geneesmiddelen werken niet altijd voldoende tegen de verschillende symptomen van schizofrenie. Bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen is het moeilijk te bepalen of ze werkzaam zijn, omdat de werkzaamheid onder andere afhankelijk is van de hoeveelheid geneesmiddel die in de hersenen komt en daar aan de dopamine-receptoren bindt en deze blokkeert.

Het model dat Johnson ontwikkelde beschrijft het transport van het geneesmiddel naar de hersenen en de binding aan de receptor en het loskomen daarvan. Het model, ontwikkeld met gegevens voor de rat, werd vervolgens vertaald gebruik bij mensen, om ook de receptorbezetting bij de mens te kunnen voorspellen. Het model kan worden toegepast voor de selectie van een geschikte eerste dosis in de mens bij de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen. Het model kan ook worden toegepast om meer informatieve en meer efficiënte klinische studies te ontwerpen.

Martin Johnson (India, 1977) studeerde farmacologie aan de Tamil Nadu Medical University in Chennai, India. Zijn promotieonderzoek deed hij bij de Rijksuniversiteit Groningen, bij de vakgroep Pharmacokinetics, Toxicology and Targeting, Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP). Het maakt deel uit van het Top Institute Pharma project ‘Mechanism-based PKPD Modeling Platform’, die het financierde. Inmiddels werkt hij bij Merck Research Labs, Merck Sharp & Dohme in Oss.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:00