Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

04 mei 2012

Promotie: dhr. M.K. Qureshi, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Characterization of genes involved in the regulation of programmed cell death in Arabidopsis thaliana

Promotor(s): prof.dr. J. Hille

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Genetische kwetsbaarheid blootgelegd voor bepaalde geprogrammeerde celdoodveroorzakende signaalmoleculen

Geprogrammeerde celdood (PCD) is een belangrijk onderdeel in de levenscyclus van meercellige organismen. Het is de eliminatie van ongewenste of ernstig beschadigde cellen via een complex en genetisch gecontroleerd proces. Het doel van het onderzoek van Kamran Qureshi was genen te karakteriseren die betrokken zijn bij de regulatie van PCD in de onderzoeksmodelplant Arabidopsis thaliana .

PCD is een complex en genetisch gecontroleerd proces, waarbij zowel AAL-toxines als ROS fungeren als signaalmoleculen die de inductie en uitvoering starten van de PCD-cascade in planten. AAL-toxines zijn gastheerspecifieke stoffen, uitgescheiden door de ziekteverwekkende schimmel Alternaria alternata f. sp. lycopersici, die giftig zijn voor planten. ROS zijn reactieve zuurstof deeltjes. Beide soorten signaalmoleculen leiden tot een massale herprogrammering op het transcriptionele niveau. In het bijzonder bestudeerde Qureshi de rol van vroeg gereguleerde genen tijdens de door ROS en AAL-toxines veroorzaakte PCD. Daarnaast heeft hij genen geïsoleerd en gekarakteriseerd met een mogelijkerol in de door ROS en AAL-toxines veroorzaakte PCD.

Qureshi wist zodoende aan te tonen dat mutaties in deze genen leiden tot tolerantie voor ROS-en AAL-toxines, wat wijst op een relatie tussen AAL-toxines en ROS tijdens de PCD.

De identificatie van regulators is van belang voor het begrijpen van het complexe proces van PCD. Daarnaast kunnen deze regulators nuttig zijn bij het begrijpen van verdedigingsmechanismen van planten tegen pathogene aanvallen en ophoping van ROS veroorzaakt door externe prikkels.

Kamran Qureshi (Pakistan, 1981) studeerde Plant Breeding & genetics aan de University of Agriculture in Faisalabad. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de Rijksuniversiteit Groningen, bij het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Het werd gefinancierd door gelden van de Higher Education Commission (HEC), Pakistan, en vanhet GBB.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:01