Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Feelings with no name. In search of a neural basis for alexithymia

15 februari 2012

Promotie: mw. K.S. Goerlich, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Feelings with no name. In search of a neural basis for alexithymia

Promotor(s): prof.dr. A. Aleman

Faculteit: Medische Wetenschappen

Hersenactiviteit bij alexithymie nader in kaart gebracht

Bij mensen met alexithymie is abnormale hersenactiviteit waarneembaar wanneer zij emotionele muziek of spraak waarnemen, en wanneer zij zich verplaatsen in de gevoelens van anderen. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Katharina Goerlich.

Alexithymie (a - ‘ gebrek aan’, lexis - ‘ woord’, thymos - ‘ emotie’) is een persoonlijkheidstrek waarbij men problemen heeft met het verwerken van emoties. Mensen met alexithymie ervaren soms geen emotionele opwinding, ze kunnen gevoelens niet van elkaar of van fysieke sensaties onderscheiden, en kunnen gevoelens moeilijk beschrijven. Ongeveer een op de tien Nederlanders heeft deze kenmerken in meerdere of mindere mate. Wie kenmerken van alexithymie vertoont, heeft een verhoogd risico op psychiatrische en medische aandoeningen.

Katharina Goerlich bracht hersenactiviteit van mensen met alexithymie in kaart met EEG- en MRI-scans. Ze concludeert dat alexithymie lijkt samen te hangen met abnormale hersenactiviteit bij het verwerken van emotionele spraak en muziek en het verplaatsen in de gevoelens van anderen. Ook lijkt alexihtymie gepaard te gaan met verschillen in de structuur van de hersenen.

Katharina Goerlich (Duitsland, 1980) studeerde toegepaste taalkunde in Potsdam (Duitsland), Joensuu (Finland) en Groningen. Ze verrichtte haar promotieonderzoek aan de afdeling Neuroscience van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Europese Commissie. Goerlich werkt inmiddels als onderzoeker aan de universiteit van Kiel, Duitsland.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:00