Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Met farmacologie van one size fits all naar farmacotherapie op maat

24 januari 2012

Oratie: dhr. prof.dr. B. Wilffert, 16.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: Met farmacologie van one size fits all naar farmacotherapie op maat

Leeropdracht: Farmacotherapie en Klinische Farmacologie

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Bob Wilffert stelt in zijn oratie dat goed inzicht in de farmacologie en fysiologie (dan wel pathofysiologie) tot een beter begrip van de werking van geneesmiddelen leidt, en dus ook tot de mogelijkheid om het geneesmiddel beter op de individuele patiënt af te stemmen. Hij zal dat toelichten aan de hand van enkele voorbeelden.

De farmacogenetica, de onderzoeksrichting die de variaties in de volgorde in het erfelijk materiaal (het DNA) bestudeert in relatie tot de werking van geneesmiddelen, biedt mogelijkheden om beter op individueel niveau de in het bloed beschikbare hoeveelheid geneesmiddel te voorspellen. Voor sommige geneesmiddelen leidt dat tot een aangepaste dosis, zoals voor patiënten met afwijkende erfelijke eigenschappen. Om bij te dragen aan een betere implementatie in de klinische praktijk van de farmacogenetica gaat Wilffert, in samenwerking met een multidisciplinaire groep experts, bij ouderen met een ernstige depressie aan de hand van nortriptyline en venlafaxine de meerwaarde van genotyperen onderzoeken.

Farmacogenetica kan ook als onderzoeksinstrument worden toegepast bijvoorbeeld door het effect van genetische verschillen van enzymen of receptoren op geneesmiddelwerking te bestuderen. Dit gaat Wilffert toepassen bij door geneesmiddelen veroorzaakte aangeboren afwijkingen. Wat onderwijs betreft wil de hoogleraar meer praktijkcasussen inbrengen en zal hij zoeken naar mogelijkheden tot gezamenlijk onderwijs van farmacie- en geneeskundestudenten.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:01