Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

21 december 2011

Promotie: mw. L. Jonker, 12.45 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Self-regulation in sport and education. Important for sport expertise and academic achievement for elite youth athletes

Promotor(s): prof.dr. C. Visscher

Faculteit: Medische Wetenschappen

Sportieve jongeren presteren beter op school

Jongeren die meer sporten - op wat voor niveau dan ook - presteren beter op school. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Laura Jonker. Door het sporten verbeteren jongeren hun vermogen tot zelfregulatie, oftewel: ze leren zelf hun doel te bepalen, zelf te beslissen wat er nodig is om dat doel te bereiken en in te schatten of ze al hard genoeg gewerkt hebben. Deze vaardigheden komen ook in de schoolbanken van pas.

Voor haar onderzoek nam Jonker vragenlijsten af bij drieduizend jongeren van 12 tot 18 jaar. Zij werden ingedeeld naar sportniveau (sporttalenten, regionale sporters, niet-sporters) en schoolniveau (havo, vwo, vmbo). Het onderzoek laat zien dat sporttalenten vaak een opleiding volgen op havo- of vwo-niveau en dat zij, ongeacht hun schoolniveau, vaker gebruik maken van zelfregulatie dan regionale sporters en niet-sporters. Los van het niveau waarop gesport wordt, lijkt sportdeelname bij te dragen aan de ontwikkeling van zelfregulatie.

Deze onderzoeksresultaten onderstrepen het belang van sport voor de ontwikkeling van zelfregulatie bij jongeren. Ook laat het onderzoek zien dat sporttalenten die meer reflecteren op hun sportactiviteit een grotere kans hebben om de top te halen. Daarmee biedt dit onderzoek trainers, coaches en docenten handvatten om leerlingen en sporters te begeleiden naar succes.

Laura Jonker (Bunnik, 1984) studeerde bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek binnen het Centrum voor Bewegingswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd mede gefinancierd door NOC*NSF. Jonker blijft werkzaam als onderzoeker in het UMCG; daarnaast werkt ze voor de KNVB aan een project om kinderen kennis te laten maken met verschillende takken van sport.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12