Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

02 november 2011

Promotie: dhr. M. Walczak, 14.30 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Alphavirus-based therapeutic immunization against cervical neoplasia: unraveling immunological mechanisms

Promotor(s): prof.dr. C.A.H.H. Daemen, prof.dr. H.W. Nijman, prof.dr. J.C. Wilschut

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe stap in strijd tegen baarmoederhalskanker

De strijd tegen baarmoederhalskanker biedt hoopgevende resultaten. Na de recente introductie van een vaccin dat het ontstaan van baarmoederhalskanker tegengaat, is er nu ook zicht op een nieuwe, effectieve behandeling. Al eerder ontdekten UMCG-onderzoekers dat het Semliki Forest virus (rSFV; een gemodificeerd knaagdiervirus) mogelijkheden biedt in de strijd tegen baarmoederhalskanker. Onderzoek van promovendus Mateusz Walczak toont de effectiviteit van dit middel aan. Deze studie vormt mede aanleiding om rSFV bij mensen te testen.

Walczak onderzocht onder meer of het afweersysteem de effectiviteit van rSFV kan beïnvloeden. Tumoren kunnen namelijk cellen aantrekken die de effectiviteit van immuuntherapie verminderen. Voorbeelden daarvan zijn ‘regulatoire T-cellen’ (Tregs). Walczak laat echter zien dat deze cellen de effectiviteit van het nieuwe rSFV-vaccin nauwelijks beïnvloeden. Ook laat hij zien dat door aanvullende gerichte bestraling de hoeveelheid HPV-specifieke T-cellen in de tumor, opgewekt met rSFV, toeneemt. Door bestraling lijkt de effectiviteit van immuuntherapie dus verder toe te nemen. Walczak concludeert dat rSFV goede kansen biedt in de strijd tegen baarmoederhalskanker en de voorloperstadia van de ziekte. De eerst klinische studies staan gepland voor 2012.

Mateusz Walczak (Polen, 1981) studeerde biofysica aan de University of Lodz. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Medische Microbiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd mede gefinancierd door het Ubbo Emmius Fonds en KWF Kankerbestrijding. Walczak werkt inmiddels als postdoc aan de universiteit van Maastricht.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:11