Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Monitoring scoliosis progression: optimizing positioning and ultrasound imaging

15 juni 2011

Promotie: mw. D.E.O. Dewi, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Monitoring scoliosis progression: optimizing positioning and ultrasound imaging

Promotor(s): prof.dr.ir. G.J. Verkerke, prof.dr. A.G. Veldhuizen, prof.dr.ir. T.L.E.R. Mengko

Faculteit: Medische Wetenschappen

Scoliose veilig en nauwkeurig in beeld met nieuwe scantechniek

De mate van verkromming van de wervelkolom bij scoliose kan veilig en nauwkeurig in kaart worden gebracht met 3D-ultrageluid. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Dyah Dewi. Scoliose komt voor bij ongeveer 4 op de 100 personen. Als de vergroeiing niet wordt gecorrigeerd, kan dit onder meer leiden tot problemen aan hart en longen.

Om de beste behandelmethode vast te stellen, is frequent scannen noodzakelijk. Nu worden daarvoor nog röntgenfoto’s gebruikt, maar omdat röntgenstraling het risico op kanker vergroot, moet het aantal foto’s beperkt blijven. Monitoring met ultrageluid, waarbij de patiënt niet aan gevaarlijke straling wordt blootgesteld, kan echter een uitstekend alternatief bieden, zo blijkt nu. Door meerdere scans met ultrageluid te maken en deze te combineren, ontstaat een gedetailleerd driedimensionaal beeld van de wervelkolom, laat Dyah Dewi zien. Ontbrekende informatie kan met digitale technieken worden aangevuld, toont ze aan. Ook ontwikkelde Dewi een bewerkingstechniek waarmee driedimensionale reconstructie aanzienlijk verbeterd worden, en een hulpmiddel voor de patiënt om bij scans de juiste houding aan te nemen, zodat scans goed met elkaar vergeleken kunnen worden en de progressie van de ziekte nauwkeurig in kaart kan worden gebracht.

Dyah Dewi (Indonesië, 1977) studeerde biomedische technologie en elektrotechniek te Bandung. Ze verrichtte haar promotieonderzoek aan de afdeling BioMedical Engineering van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen het Kolff Instituut. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Schlumberger Foundation en het Bernoulli fonds.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10