Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

14 april 2011

Promotie: dhr. K. Le Nguyen Doan Khoi, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Quality management in the Pangasius export supply chain in Vietnam. The case of small-scale Pangasius farming in the Mekong River Delta

Promotor(s): prof.dr. J. Wijngaard

Faculteit: Economie en Bedrijfskunde

De productieketen van gekweekte pangasius-vis in Vietnam

In de Mekong-delta in Vietnam wordt massaal pangasius gekweekt. Promovendus Le Nguyen Doan Khoi onderzocht de productieketen van deze consumptievis, van de kweek door kleine zelfstandigen tot de verwerking en export door grote bedrijven. Vooral de viskwekers, die doorgaans ondernemingen op kleine schaal hebben, staan zwak tegenover afnemers en ondervinden daardoor problemen. Het onderzoek wijst uit dat het voor de viskwekers cruciaal is zich te organiseren in horizontale samenwerkingsverbanden. Dan zijn ze in staat hun diensten te verbeteren, de kwaliteit van hun product te verhogen, de productie te vergroten, kosten te besparen door schaalvergroting en een sterkere onderhandelingspositie te verwerven tegenover afnemers.

Le Nguyen Doan Khoi (Vietnam, 1974) studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit van Bangkok in Thailand. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de RUG. Hij is als docent verbonden aan de Can Tho Universiteit in Vietnam.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:12