Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

In somno securitas

15 maart 2011

Oratie : prof.dr. A.R. Absalom, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Titel: In somno securitas

Leeropdracht: Anesthesiologie, met aandachtsgebied anesthesiologische farmacologie, peri-operatieve geneeskunde en zorg, en neurowetenschappen

Faculteit: Medische Wetenschappen

De eerste succesvolle demonstratie van narcose vond plaats in 1846. Sindsdien werden vele verbeteringen ingevoerd om narcose veiliger te maken. Medische kennis groeit exponentieel en creëert een toenemend aantal behandelingen, voor een snel verouderende populatie. Om veiligheid te kunnen waarborgen is standaardisatie van apparatuur, medicijnen en ingrepen nodig. Hiervoor kunnen vastgelegde protocollen handig zijn. Die moeten rekening houden met biologische variabiliteit onder mensen, en moeten regelmatig herzien worden om nieuwe kennis in acht te nemen. Om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen moeten wij alle aannames in twijfel trekken en onze resultaten meten.

Tot heden hebben we beperkt begrip van onze narcosemiddelen, en van de toestand van narcose zelf. Deels is dit het gevolg van een algemeen gebrek aan begrip van het bewustzijn zelf. Grote studies toonden dat ‘awareness’ onder narcose, waarbij patiënten onverwacht weer bij bewustzijn komen tijdens een ingreep, nog steeds redelijk vaak voorkomt. Andere onderzoeken tonen aan dat anesthesie en chirurgie misschien nadelige langetermijneffecten kunnen hebben, vooral op de hersenen van baby’s en oude mensen.

De afdeling anesthesiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft een lange en trotse geschiedenis van farmacologisch onderzoek, en blijft een expertisecentrum van wereldklasse op dit gebied. Met onze ervaring, en onze bestaande samenwerkingsverbanden, bevinden we ons in een goede positie voor onderzoek gericht op belangrijke onderwerpen, zoals het verminderen van de incidentie van awareness, het optimaliseren van de uitvoering van narcose, en de langetermijneffecten van chirurgie en narcose.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:10