Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Psychological well-being and self-esteem in Slovak adolescents

06 december 2010

Promotie: mw. M. Sarkova, 13.15 uur, Zittingszaal, Oude Boteringestraat 38, Groningen

Proefschrift: Psychological well-being and self-esteem in Slovak adolescents

Promotor(s): prof dr. W.J.A van den Heuvel

Faculteit: Medische Wetenschappen

Schoolomgeving belangrijk voor Slowaakse pubers

De schoolomgeving is een belangrijke factor als het gaat om het geestelijk welzijn en het gevoel van eigenwaarde van pubers. Zowel relaties tussen leerlingen onderling als tussen leerlingen en leraren kunnen bepalend zijn. Dat concludeert promovenda Maria Sarkova na een groot onderzoek onder Slowaakse adolescenten. Nieuw aan haar onderzoek is dat ze zowel psychologische problemen (depressie/angst) als gevoel van eigenwaarde bekeek in de vier groepen pubers die ze onderzocht.

Sarkova laat in haar onderzoek zien dat de geestelijke gezondheid van pubers afhangt van verschillende omstandigheden. De belangrijkste zijn geslacht, sociale vaardigheden en schoolmilieu. Ook culturele achtergrond speelt een belangrijke rol. Sarkova ontdekte bijvoorbeeld dat Hongaarse pubers (en vooral meisjes) veel lekkerder in hun vel zitten dan hun Slowaakse leeftijdsgenoten. Dat kan te maken hebben met de trots die Hongaren scheppen in hun rijkere geschiedenis en grotere economische macht.

Maria Sarkova (Slowakije, 1978) promoveert bij de afdeling Sociale Geneeskunde van het UMCG. Haar onderzoek deed ze aan de Pavol Jozef Safarik Universiteit in Kosice, Slowakije. Momenteel werkt Sarkova als docent bij de vakgroep Onderwijspsychologie van de Safarik Universiteit in Kosice.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:17