Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Interventions in the metabolic syndrome: bile acid sequestration and exercise

24 november 2010

Promotie: mw. M. Meissner, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Interventions in the metabolic syndrome: bile acid sequestration and exercise

Promotor(s): prof.dr. A.K. Groen, prof.dr. F. Kuipers

Faculteit: Medische Wetenschappen

Meer grip op metabool syndroom

Fysieke inspanning en een goed werkende uitscheiding van galzouten verlagen de kans op ziekten die samenhangen met het metabool syndroom. Dat toont Maxi Meissner aan in haar promotieonderzoek. Metabool syndroom wordt veroorzaakt door teveel eten en te weinig bewegen. Risicofactoren zijn een hoge bloeddruk, verhoogde glucose- en vetgehaltes en overgewicht. Deze aandoeningen zorgen op hun beurt weer voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en diabetes.

Het was al bekend dat fysieke inspanning en medicinale galzoutbindende harsen (bile acid sequestrants, BAS) een gunstige invloed hebben op de bloedsuikerspiegel en het cholesterolgehalte. Voor het eerst laat Meissner echter zien hoe deze processen werken. De harsen verlagen de bloedglucosewaarden bijvoorbeeld niet door veranderingen van het leverglucosemetabolisme, maar door beïnvloeding van het energiemetabolisme, met name in het spierweefsel. Lichamelijke inspanning heeft een gunstig effect omdat het de uitscheiding (via de ontlasting) van cholesterol positief beïnvloedt en zo het dichtslibben van de bloedvaten vermindert.

Maxi Meissner (Berlijn, 1980) deed haar promotieonderzoek aan de afdeling Kindergeneeskunde van het UMCG en binnen onderzoeksschool GUIDE. Het werd medegefinancierd door het Groningen Expertise Centrum voor Kinderen met Obesitas (GECKO). Meissner begint binnenkort als postdoc bij de afdeling Experimentele Cardiologie van het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:15