Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gibbs and non-Gibbs aspects of continuous spin models

17 september 2010

Promotie: mw. W.M. Ruszel, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Gibbs and non-Gibbs aspects of continuous spin models

Promotor(s): prof.dr. A.C.D. van Enter, prof.dr. C. Külske

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Gibbs en non-Gibbs eigenschappen

Wioletta Ruszel bestudeerde de Gibbs en Non-Gibbs eigenschappen van continue-spin modellen gedurende een stochastische tijd-evolutie. Voor elke begintemperatuur en elke temperatuur van de dynamica, voor voldoend korte tijden is het zo dat de geëvolueerde maat de Gibbs-eigenschap behoudt. Ook wordt bewezen dat de Gibbs-eigenschap behouden blijft als zowel de begintemperatuur als de temperatuur van de dynamica hoog is. Verdere bewijst ze dat de Gibbs-eigenschap van een systeem van vlakke rotors verloren kan gaan onder een lage begintemperatuur en een (oneindig) hoge temperatuur van de dynamica met en zonder een veld. De aanwezigheid van het uitwendig veld geeft de mogelijkheid dat de verloren gegane Gibbs-eigenschap na verloop van tijd weer terugkomt. Tenslotte wordt het eerste voorbeeld in de literatuur gegeven van het gesuggereerde verschijnsel Chaotische Temperatuurafhankelijkheid.

Wioletta Ruszel (Polen. 1979) studeerde wiskunde aan de universiteit van Potsdam. Het onderzoek werd uitgevoerd bij de afdeling Wiskunde van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:13