Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Novel insights into HDL function and metabolism

01 september 2010

Promotie: dhr. N. Nijstad, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Novel insights into HDL function and metabolism

Promotor(s): prof.dr. U.J.F. Tietje

Faculteit: Medische Wetenschappen

”Goed” cholesterol heeft niet alleen positieve effecten

Hart- en vaatziekten zijn een belangrijke doodsoorzaak in onze westerse samenleving. Bevolkingsonderzoeken hebben al aangetoond dat het risico op hart- en vaatziekten omgekeerd evenredig is met de hoeveelheid cholesterol in High Density Lipoprotein (HDL), een deeltje in het bloed dat bestaat uit een mix van eiwitten en vetten. Onderzoeker Niels Nijstad onderzocht hoe HDL precies functioneert onder verschillende omstandigheden.

Tot dusver wordt aangenomen dat dit ”goede” cholesterol een belangrijke rol speelt in het transport van cholesterol uit het lichaam naar de lever, een proces dat Reverse Cholesterol Transport (RCT) wordt genoemd. Nijstad gebruikte een specifieke receptor voor HDL in de lever om dit proces nader te kunnen bestuderen. Hij ontdekte onder andere dat een versnelde opname van HDL-cholesterol in de lever, een proces dat nodig is voor RCT, naast positieve ook negatieve effecten heeft, namelijk de productie van een deeltje dat geassocieerd wordt met hart- en vaatziekten. Een te hoge RCT kan dus ook kwalijk zijn. Ook ontdekte de promovendus dat beweging weliswaar goed is tegen hart- en vaatziekten, maar geen directe invloed heeft op het proces RCT. Tot slot concludeert Nijstad dat ontstekingen, die een verhoogd risico op hart- en vaatziekten met zich meebrengen, een enorm vertragende werking hebben op RCT.

Niels Nijstad (Groningen, 1980) studeerde biologie aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Kindergeneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen, en maakte deel uit van onderzoeksschool GUIDE. Het onderzoek werd gefinancierd door een subsidie van NWO. Nijstad werkt sinds mei 2010 als postdoc aan de State University of New York bij de groep celbiologie.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:16