Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Tumor cell survival strategies in Hodgkin lymphoma

23 juni 2010

Promotie: mw. C. Xu, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Tumor cell survival strategies in Hodgkin lymphoma

Promotor(s): prof.dr. J.H.M. van den Berg, prof.dr. S. Poppema

Faculteit: Medische wetenschappen

Eigen overlevingmechanisme Hodgkin tumoren nader onderzocht

De ziekte van Hodgkin is een kankersoort die in het lymfestelsel begint. De ziekte wordt ook wel Hodgkin Lymfoom genoemd en ontstaat door een ontregelde groei van lymfkliercellen die deel uitmaken van het immuunsysteem. Eigenlijk is het vreemd dat Hodgkin tumorcellen kunnen overleven. Ze doen dat namelijk in een omgeving vol vijandige ontstekingscellen. Chuanhui Xu onderzocht de onderliggende mechanismen van dit overlevingsmechanisme.

Het was al bekend dat Hodgkin tumorcellen kunnen overleven door de natuurlijke immuunreactie van het lichaam te onderdrukken en door specifieke, niet-vijandige cellen aan te trekken. Om het overlevingsmechanisme nog beter te kunnen doorgronden keek Xu naar verschillende signaalroutes, invariant natural killer cellen (iNKT) en Toll like receptoren (TLRs). Zulke TLRs fungeren normaal gesproken als poortwachters doordat ze de eerste vorm van bescherming bieden tegen microbiële infecties. TLRs kunnen afwijkende moleculaire patronen herkennen en bestrijden door de immuunreactie op te starten en te reguleren. Xu ontdekte onder andere dat deze receptoren bij mensen met het Hodgkin Lymfoon hyporeactief zijn, oftewel, niet goed werken.

Chuanhui Xu (Zhejiang, China, 1984) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Beijing. Hij verrichtte zijn onderzoek bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Xu ontving een Bernoulli beurs. Hij werkt als resident in internal medicine aan de universiteit in Bejing, waar hij een opleiding volgt tot reumatoloog.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:15