Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

10 juni 2010

Promotie: dhr. S. Tsubohara, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Democracy through political parties and public participation: the case of the planning history of Groningen, the Netherlands

Promotor(s): prof.dr. G.J. Ashworth

Faculteit: Ruimtelijke Wetenschappen

Politiek en ruimtelijke ordening in Groningen

Wanneer functioneert de democratie het beste? Wanneer de massa veel inspraak heeft of wanneer de besluitvorming slechts wordt overgelaten aan een (gekozen) bestuurlijke elite? Promovendus Shinji Tsubohara bestudeerde de gemeentelijke politiek op het gebied van ruimtelijke ordeling in Groningen gedurende drie decennia (1970-2000), waaronder het roemruchte Verkeerscirculatieplan uit de jaren zeventig.

Volgens de heersende opvatting draait het in een democratie om participatie: hoe meer participatie des te democratischer de besluitvorming, met als ideaal de klassieke Griekse democratie of de ‘New England town meeting’. De participatietheorie is op deze heersende populaire visie gebaseerd. Maar participatietheorie is slechts een van de democratietheorieën die zijn voortgekomen uit de nieuw-linkse beweging van de jaren zestig.

Tsubohara onderzocht de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in Groningen vanuit het oogpunt van de participatietheorie en de veel oudere liberaal-democratische theorie, die de nadruk legt op politiek leiderschap. Hij verrichtte drie casestudies. De eerste is het Verkeerscirculatieplan van de jaren zeventig, ingevoerd om het aantal auto’s in de binnenstad drastisch te beperken. De tweede is een discussie uit de jaren tachtig over een autovrij stadspark. De derde is een verkeersplan voor het hele stadsgebied uit de jaren negentig, waarbij geprobeerd werd om een breed draagvlak te creëren middels een grondig participatieproces.

Liberaal-democraten zijn door aanhangers van de participatietheorie vaak verkeerd begrepen en weggezet als elitair. Maar Tsubohara concludeert dat de geschiedenis van de ruimtelijke ordening in Groningen duidelijk maakt dat de participatietheorie een onrealistische kijk op burgers heeft en dat de liberaal-democratische theorie effectief is in het verwezenlijken van het algemeen belang. Politieke partijen hebben een beslissende rol gespeeld bij het realiseren van milieuvriendelijke verkeersplannen. Tsubohara onderstreept het belang van de liberaal-democratische theorie en doet een aantal suggesties over politieke partijen, die niet vervangen kunnen worden door de nieuwe sociale bewegingen.

Shinji Tsubohara (Japan, 1965) studeerde techniek aan de Universiteit van Kobe. Hij verichtte zijn promotieonderzoek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen van de RUG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:17