Over ons Actueel Evenementen Oraties

Wanneer:di 12-11-2019 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Karina Meijer

Bloedstolling is een fascinerend deel van de geneeskunde, dat helemaal draait om evenwicht. Precies genoeg stolling, zodat er geen ongewenste stolsels (trombose) optreden en ook geen bloedingen als gevolg van te weinig stolling. Problemen ontstaan als ziekte dat evenwicht verstoort, maar ook doordat dokters ingrijpen in de stolling.

Wij doen dat bijvoorbeeld door bloedverdunners voor te schrijven om trombose te voorkomen of te behandelen. De kunst is om die verdunners aan de juiste patiënten voor te schrijven: nog steeds krijgen veel patiënten tijdens een ziekenhuisopname geen bloedverdunners terwijl ze die wel zouden moeten krijgen. Voor ons is de uitdaging om dat te verbeteren: we hebben behoefte aan meer kennis, betere bloedverdunners en goede protocollen en richtlijnen, maar we moeten vooral ook onderzoeken hoe we kunnen zorgen dat die kennis wordt toegepast.

Dat geldt ook voor patiënten die langdurig bloedverdunners moeten gebruiken: hoe kunnen we dat zo effectief en veilig mogelijk doen. Hoogleraar Karina Meijer en haar collega’s onderzoeken het effect van bestaande, klinisch toepasbare interventies op veiligheid en effectiviteit. De uitkomsten daarvan kunnen meteen leiden tot verandering van praktijk. Voorbeelden zijn het preciezer doseren van de bloedverdunner acenocoumarol door kleinere tabletten en het testen van een snelle, vaste dosering van ‘tegengif’ in geval van bloedingen.

Patiënten met de bloedingsziekte hemofilie hebben tegenwoordig een heel ander perspectief. Voor de behandeling van hemofilie zijn de laatste jaren compleet nieuwe behandelingen ontwikkeld, inclusief gentherapie. Dit maakt dat er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, en ook dat we in deze groep nieuwe problemen zien omdat we ingrijpen in het evenwicht van de stolling.

Meijer neemt ons tijdens deze oratie mee langs deze en andere facetten van stolling, aan de hand van verhalen. ‘Die verhalen zijn voor mij dé manier om keuzes voor patiënten helderder te krijgen, moeilijke informatie over te dragen en studenten te onderwijzen.’

• Oratie: prof.dr. K. Meijer
  • Titel: Bloedstollend