Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr.dr. F.L. Roig Lanzillotta: The ideal of the Real: Plato's Myths, Gnosticism, and the Historical Jesus

Wanneer:di 09-04-2019 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

In zijn inaugurale rede zal Lanzillotta focussen op het begrip ‘mythe’, waarbij hij de Franse antropoloog Claude Lévi-Strauss, die stelde dat mythe een vorm van communicatie is, als vertrekpunt neemt. Feitelijk betekent het Griekse woord mythos oorspronkelijk ‘spraak’ of ‘woord’. Voor Lévi-Strauss zijn mensen taal: ‘Wie Mens zegt, zegt Taal, en wie Taal zegt, zegt Samenleving.’ Net als alle dieren maken mensen deel uit van de natuur. Ze verschillen echter ook van de rest van de natuur omdat ze door middel van taal de ideale wereld waarin ze leven creëren. De botsing tussen cultuur en natuur staat centraal in het werk van Lévi-Strauss en specifiek in zijn uitleg van mythe. In zijn optiek is het deze botsing tussen het ideaal en de realiteit, de tegenstelling tussen de werkelijkheid en hoe we deze begrijpen, die mythe produceert. In traditionele samenlevingen dienen mythen om het gat tussen de de ideële en reële wereld te dichten. Door op speelse wijze de elementen van beide werelden te combineren, nemen mythen de tegenspraken niet weg, maar maken ze die draaglijk.

Zie ook het volledige nieuwsbericht op de website van de Faculteit Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap

• Oratie: dhr. prof.dr.dr. F.L. Roig Lanzillotta
  • Titel: The ideal of the Real: Plato's Myths, Gnosticism, and the Historical Jesus
  • Leeropdracht: Nieuw Testament en Vroeg Christendom