Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. Wander Lowie: Learning before you know it: second language learning as a dynamic process

Wanneer:di 29-05-2018 16:15 - 17:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Wander Lowie

Hoewel onderzoek steeds meer laat zien dat het leren van een tweede taal een complex en interactief leerproces is, wordt dit maar mondjesmaat toegepast in het onderwijs van de moderne vreemde talen in Nederland. Dit komt vooral door een aantal hardnekkige aannames. Zo gaat men er vanuit dat taalverwerving een voorspelbaar proces is waarbij het bewust leren van grammaticaregels centraal staat.

In zijn rede beschrijft Lowie hoe taalverwerving wordt gekenmerkt door een dynamisch proces dat sterk individueel bepaald en niet goed kan worden voorspeld. Dit blijkt uit het beperkte effect van grammatica-instructie op het communicatief gebruik van de taal en uit onderzoek waarin individuele leerders intensief worden gevolgd.

Vreemde talen kunnen worden geleerd, maar niet “onderwezen”

Dit dynamische perspectief op het proces van tweede taalontwikkeling heeft belangrijke implicaties voor het talenonderwijs. Misschien wel de belangrijkste conclusie is dat talen kunnen worden geleerd, maar niet kunnen worden “onderwezen” in de traditionele betekenis van het woord. Inhoudsgericht gebruik van de taal en omvangrijke blootstelling aan de tweede taal, in combinatie met systematische ondersteuning van de individuele taalverwerver, leiden tot een aanzienlijk grotere kans van succes in taalontwikkeling dan grammaticalessen in een traditionele klassensituatie. Deze conclusie vraagt om een nieuwe en kansrijke aanpak van het talenonderwijs in Nederland.

• Oratie: dhr. prof.dr. W.M. Lowie
  • Titel: Learning before you know it: second language learning as a dynamic process
  • Leeropdracht: Toegepaste Taalwetenschap
  • Faculteit: Letteren