Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr.habil. C. Jedan: Een voltooid leven: Over troost en de intelligentie van religie

Wanneer:di 14-03-2017 om 15:30
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Christoph Jedan

Over troost en de intelligentie van religie

Het publieke discours over religie in Nederland wordt gekenmerkt door een wijdverspreid negativisme; religie lijkt er alleen toe te doen als ze negatief opvalt en door geradicaliseerde gelovigen een gevaar vormt voor de samenleving, maar verder geen intellectuele relevantie te hebben. Mijn leeropdracht is gekant tegen dit soort negativisme. Wat ik aan de orde wil stellen, is juist die intellectuele relevantie van religie. Religie zet ons aan het denken. Godsdiensten formuleren denkmogelijkheden die verhelderend en inspirerend zijn, ook, of eigenlijk júist, als je geen belijder bent van de desbetreffende religie.

Lees verder: nieuwsbericht GGW