Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie dhr. prof.dr. F. Picchioni: Where the rubber meets the road: from molecules to products

Wanneer:di 24-02-2015 om 16:15
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Oratie: dhr. prof.dr. F. Picchioni

Titel: Where the rubber meets the road: from molecules to products

Leeropdracht: Chemische Producttechnologie

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Productengineering is een relatief nieuwe tak van wetenschap die zich bezighoudt met de ontwikkeling van nieuwe (of verbeterde) chemische producten die voldoen aan de eisen van de klant. Chemical Product Engineering is specifiek gericht op chemische producten, dat wil zeggen producten waarvan de chemische samenstelling duidelijk, rechtstreeks en herkenbaar in relatie staat tot de prestaties van die producten. Het technologische karakter van het onderzoek in deze tak van wetenschap en de industriële toepasbaarheid van de uitkomsten van dat onderzoek zijn twee belangrijke aandachtspunten. Chemische producten zijn complexe systemen en die complexiteit is onmiskenbaar van invloed op het soort wetenschappelijk onderzoek dat wordt uitgevoerd. Vooral het integreren van producteisen in de onderzoeksstrategie (bijv. wat zou het product moeten doen? Welke eigenschappen zou het moeten hebben om te doen waarvoor het is bedoeld?) is daarbij cruciaal en ligt ten grondslag aan die complexiteit. Dat is het moment van de waarheid, het moment waarop het technologische karakter van het academisch onderzoek op dit gebied in grote mate wordt bepaald.

Chemical Product Engineering is op dit moment onderdeel van twee opleidingsprogramma’s aan de Rijksuniversiteit Groningen: Chemical Engineering en Industrial Engineering and Management. Binnen Chemical Product Engineering moeten studenten de basiskennis en, belangrijker nog, de relevante academische vaardigheden opdoen die zij in hun toekomstige loopbaan nodig hebben. Naast een juiste implementatiestrategie voor dergelijke vaardigheden in beide onderwijsprogramma’s zouden de toetsvormen zodanig moeten worden aangepast dat onder meer de onvoorspelbaarheid waarmee pas afgestudeerde ingenieurs in hun toekomstige loopbaan te maken zullen krijgen beter wordt weerspiegeld.

Aanmelden per mail via: oraties@rug.nl o.v.v. oratiegegevens, eigen naam en adres en aantal gewenste plaatsen in zaal of corona (corona alleen voor hoogleraren)