Over ons Actueel Evenementen Oraties

Oratie prof.dr. Olha Cherednychenko: The Public/Private Divide and European Private Law

Wanneer:di 10-12-2019 16:15 - 17:00
Waar:Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Olha Cherednychenko

Vandaag de dag staat Europa voor ongekende uitdagingen die haar voortbestaan ​​bedreigen en de manier van leven die Europeanen gewend zijn onder druk zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan klimaatverandering, de omschakeling naar een circulaire economie en de digitalisering van markten en de samenleving in het algemeen.

EU-lidstaten kunnen deze uitdagingen niet alleen aan. De EU kan ze ook niet effectief aanpakken zonder een sterkere band met de nationale rechtsstelsels op te bouwen. Tegen deze achtergrond onderzoekt hoogleraar Olha Cherednychenko binnen het EU-recht de rol van het klassieke onderscheid tussen publiek- en privaatrecht dat kenmerkend is voor de Europese rechtscultuur. Terwijl het publiekrecht traditioneel gericht is op de relatie tussen overheden en burgers of tussen overheden onderling, ordent het privaatrecht de relaties tussen private partijen.

Het EU-recht, met inbegrip van het EU-privaatrecht dat het voor private verhoudingen relevante nationale recht harmoniseert, werkt zonder een dergelijk anker. Cherednychenko zal echter betogen dat het conceptuele onderscheid tussen publiek- en privaatrecht er wel degelijk toedoet.

De juridische grammatica van een bepaalde EU-harmonisatiemaatregel - die ‘publiek ’of ‘privaat’ kan zijn - kan belangrijke implicaties hebben voor de positie van private partijen in geval van schending van EU-regels en uiteindelijk voor het vermogen van de maatregel om zijn beleidsdoelstellingen te realiseren, zoals milieubescherming, consumentenbescherming of financiële stabiliteit. Daarom moet het EU-recht de bestaande verschillen tussen publiek- en privaatrecht niet negeren, maar de publiek / privaatrechtelijke taal juist expliciet hanteren, zonder echter een scherpe grens tussen deze twee gebieden te trekken. De Better Regulation-agenda van de EU biedt de mogelijkheid om het maken van wetgeving op het gebied van het EU-privaatrecht in dit opzicht te verbeteren.

• Oratie: prof.dr. O.O. Cherednychenko
  • Titel: The Public/Private Divide and European Private Law
  • Leeropdracht: Europees privaatrecht en rechtsvergelijking
  • Faculteit: Rechtsgeleerdheid