Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Praktische zaken Branding & Visual Identity Toolkit

Richtlijnen voor sociale media

Op deze pagina vind je verschillende documenten, die je verder kunnen helpen bij het professionaliseren van een bestaand social media account of wanneer je juist van plan bent om een nieuw account te starten op één of meerdere platforms. Als RUG willen we consistent zijn in onze tone of voice en look & feel, daarom hebben we een aantal richtlijnen en een social media strategie voor je opgesteld. Deze richtlijnen en de strategie kan je lezen wanneer je inlogt op MyUniversity.

Wij hopen je hiermee op weg te helpen en ervoor te zorgen dat onze verschillende afdelingen en faculteiten online herkenbaar zijn als onderdeel van de RUG. Daarnaast organiseren wij één keer per maand een inloopspreekuur waar je ons al je vragen over social media kunt stellen. Onderaan deze pagina vind je de data voor de komende inloopspreekuren.

Downloads

Herkenbaarheid

Door de vele verschillende RUG en RUG gerelateerde social media accounts is het belangrijk dat het publiek officiële RUG-accounts kan herkennen en dat onze doelgroepen makkelijk onderscheid kunnen maken tussen verschillende accounts om onze vindbaarheid te vergroten.

Wil je naast de best practices en social media strategie nog wat basisinformatie over RUG-branding op social media? Wanneer je meer wilt weten over het logo-gebruik op social media accounts, de huisstijl van de RUG of meer informatie over de tone of voice van de RUG, dan vind je hier de do’s and don'ts.

Social Media Naamgeving

Elk social media-account bestaat uit de volgende onderdelen:

Profielfoto /thumbnail

  • Meer informatie over dit onderwerp vind je op de webpagina Iconen Sociale Media.

Naam

  • Corporate: University of Groningen
  • Faculteiten, afdelingen, etc.: “Naam van de faculteit - University of Groningen” - gebruik alleen de afkorting UG als University of Groningen te lang wordt voor het platform
  • Diensten: “Naam van de dienst - University of Groningen” - of “Naam van de dienst- Faculteit - UG”
  • Probeer “RUG” of “Rijksuniversiteit Groningen” zoveel mogelijk te vermijden, omdat onze meeste platformen internationaal zijn. Uitzonderingen zijn uiteraard toegestaan als de accounts echt Nederlands zijn, zoals het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen of het Bureau Groninger Taal en Cultuur.

Bio

  • Maak een korte samenvatting met belangrijke trefwoorden die de faculteit of dienst beschrijven en verwijs naar de Rijksuniversiteit Groningen. Bedenk welke trefwoorden gebruikers zullen gebruiken om naar u te zoeken op het platform en zorg ervoor dat deze trefwoorden zijn opgenomen.

Username/handle

  • Gebruik waar mogelijk UG of University of Groningen in je gebruikersnaam.

(Header photo)

Publiciteit voor pers en extern publiek

Hieronder een aantal voorbeelden van goede social media posts:

Innovatief en uitdagend onderwijs


Open en gezonde werk- en studiecultuur


Interdisciplinair onderwijs en onderzoek 


Delen van kennis en werken met anderen 

Wie is het social media team van de RUG?

Wie is het social media team van de RUG?

Het social media team van de Rijksuniversiteit Groningen bestaat uit Sophie Douwes, Digital Content Coördinator, en drie student-assistenten: Avital, Sander en Maimoena.

Sophie
Sophie
Social media manager - Staff afdeling Corporate & International Affairs, Content Team
Sander
Sander
Student-assistent - Cluster Student & Onderwijs, Team Future Students 
Maimoena
Maimoena
Student-assistent - Cluster Student & Onderwijs, Team Future Students 
Hadassa
Hadassa
Content Coӧrdinator - Cluster Student & Onderwijs, Team Future Students
Hylke
Hylke
Student-assistent - Cluster Student & Onderwijs, Team Future Students
Anne
Anne
Student-assistent - Cluster Student & Onderwijs, Team Future Students
Content-verzoek voor het Social Media Team

Organiseer je binnenkort een evenement dat voor studenten van verschillende faculteiten interessant kan zijn of heb je een ander contentverzoek voor het social media team van de RUG? Stuur een e-mail naar socialmedia@rug.nl, dan kijken wij of we dit kunnen delen op (één van) onze social media kanalen. We proberen je e-mail binnen twee werkdagen op te pakken.

Om je zo snel en goed mogelijk te helpen, vragen we het volgende van je wanneer je een verzoek doet:

  • Voeg een foto of video van hoge kwaliteit toe. Voor Facebook, LinkedIn en de Instagram feed raden we je aan om een grootte van 4:5 aan te leveren. Voor Instagram Stories geldt een grootte 9:16 van en voor YouTube en Twitter 16:9.
  • Vermeld duidelijk welke doelgroep je precies wilt bereiken met de post zodat wij kunnen kijken bij welk social media platform het past.
  • Stuur ons een link naar het evenement of de landingspagina, evenals relevante hashtags of accounts die moeten worden getagd.
  • Wees je ervan bewust dat we dagelijks veel verzoeken ontvangen en dat het daardoor niet mogelijk is om op elk verzoek in te gaan. Ook raden wij het aan om ons ruim van tevoren te mailen aangezien wij onze content planner al een aantal weken vooruit vullen. We adviseren je om de social media richtlijnen goed door te nemen, zodat je al wat achtergrondinformatie hebt wanneer je je verzoek naar ons stuurt.

Veilig op sociale media

Zo bescherm jij jezelf op sociale media

Het is niet jouw schuld als je nare reacties of bedreigingen ontvangt op sociale media als reactie op wetenschappelijke publicaties of publieke optredens. Met behulp van onderstaande richtlijnen voor sociale media en heldere maatregelen binnen onze universiteit willen we onze medewerkers beschermen.

Als je actief bent op social media is het goed om met een aantal zaken rekening te houden. Zo zorg je ervoor dat je online zo veilig mogelijk blijft:

  • Wees je ervan bewust dat - als je actief bent op een sociaal mediaplatform - je opmerkingen kunt verwachten, die wellicht vervelend zijn, of erger. Krijg je hiermee te maken? Reageer niet meteen, maar neem wat afstand - letterlijk en figuurlijk - door het social media platform even te sluiten. Denk goed na of en hoe je erop wilt reageren.Zorg er voor dat je goed op jezelf let als je vervelende reacties krijgt en neem meer afstand als dat nodig is. Wees je bewust dat negatieve aandacht op sociale media vaak van korte duur is en snel weer overwaait. Dat doet niet af aan de situatie, maar zorgt er wel voor dat je vooruit kunt kijken.
  • Denk goed na over wat je in je bio wilt zetten. Je bio is jouw profielomschrijving op een sociaal medium, zoals hieronder op Twitter:
Profielomschrijving Cisca Wijmenga op Twitter

Het is handig om hier algemene informatie over jou en jouw werk te delen, maar deel nooit privégegevens zoals je telefoonnummer of adres. Dit geldt ook voor je Medewerkerspagina (MePa). Mensen kunnen je dan misschien wel gemakkelijker benaderen, maar dat geldt ook voor anderen met minder goede intenties.

Zorg er daarnaast voor dat je werkaccounts nooit gelinkt zijn aan je privé-accounts. Gebruik verschillende wachtwoorden, mailadressen en gebruikersnamen. Ga vooraf na welke informatie er over jou te vinden is via bijvoorbeeld Google, en denk na wat je wel of niet wilt delen.

  • Scherm je sociale media-accounts goed af! Gebruik altijd tweestapsverificatie bij het inloggen en een wachtwoord-manager, zoals die van Google. Op deze manier verklein je de kans dat anderen in jouw account kunnen.
  • Vaak tagt de RUG onderzoekers die actief zijn op sociale media in berichten waarin deze onderzoekers genoemd worden. Wil je dit liever niet? Neem contact op met socialmedia@rug.nl
  • Als je actief bent op sociale media is het belangrijk om reacties in de gaten te houden. Haal vervelende reacties indien mogelijk weg en rapporteer berichten of reacties bij het sociale medium. Blokkeer eventueel de afzender. Mute, Block, Delete, Repeat.

    Krijg je te maken met intimidatie of bedreiging? Maak dan eerst screenshots als eventueel bewijsmateriaal, mocht je willen dat we als RUG aangifte doen.

    Het verzamelen van bewijsmateriaal kan confronterend zijn. Neem contact op met het Meldpunt Bedreigde Wetenschappers bij de RUG voor ondersteuning hierbij. Daarnaast kun je de screenshots verzenden naar veiligheid@rug.nl, zodat er een dossier van de bedreigingen opgebouwd wordt.
  • Vraag je je af hoe serieus je online bedreigende of intimiderende reacties moet nemen? Online zijn tools en informatie te vinden die kunnen helpen bij die inschatting, zoals troll-busters.com. Zo kom je erachter of je bijvoorbeeld met nepaccounts te maken hebt
  • Vaak denken we dat we 24/7 actief moeten zijn op sociale media en snel moeten reageren. Het is echter niet erg om een pauze te nemen. Het is zelfs goed om met regelmaat sociale media links te laten liggen om jezelf even wat rust te geven.

Heb je bedreigingen ontvangen en wil je sparren met experts op het gebied van veiligheid? Neem dan contact op met het Meldpunt Bedreigde Wetenschappers van de RUG. Ga naar rug.nl/threat of stuur een e-mail naar veiligheid@rug.nl. Is er sprake van acute dreiging en ben je op een RUG-locatie? Bel dan het alarmnummer van de RUG: 050 363 8050. Niet op een RUG-locatie? Bel de politie: 112.

Zoek je meer informatie over bedreigingen richting wetenschappers? Lees dan de handreiking van de Universiteiten van Nederland. Daarin lees je meer over wat je als wetenschapper kunt doen en hoe universiteiten hun wetenschappers ertegen beschermen.

Social Media
Laatst gewijzigd:21 november 2023 14:10
View this page in: English