Over ons Actueel Nieuws

Promotie:Mw. N.G. (Nicolette Gabriele) Alkema
Wanneer:23 december 2015
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.G.J. (Ate) van der Zee, prof. dr. S. (Steven) de Jong, prof. dr. M.A.T.M. (Marcel) van Vugt
Copromotor:dr. G.B.A. (Bea) Wisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Novel targets and clinically relevant models for ovarian cancer

Resistentie na behandeling eierstokkanker onder de loep

In veel gevallen van eierstokkanker keert de ziekte na een aanvankelijk goede reactie op chemotherapie toch weer terug en is dan resistent tegen verdere behandeling. Promovenda Nicolette Alkema stelde vast dat een bepaald doelwit van de chemotherapie een rol speelt in deze resistentie.

Bij eierstokkanker wordt geprobeerd de tumor zo volledig mogelijk te verwijderen, waarna chemotherapie wordt toegepast om eventuele resten aan te pakken. Alkema onderzocht enkele eiwitten die het doelwit vormen van de chemotherapie. Verrassend genoeg bleek dat verlaging van de expressie van een van deze eiwitten leidde tot meer resistentie. Volgens Alkema is voorzichtigheid daarom geboden bij het aanvallen van dit eiwit. Een ander eiwit, dat normaal gesproken het immuunsysteem activeert, bleek ook op eierstokkankercellen aanwezig te zijn. Alkema suggereert dat dit eiwit wellicht een goed doelwit voor tumorspecifieke therapie is.

In het tweede deel van haar proefschrift beschrijft Alkema een nieuw tumormodel, waarbij weefsel afkomstig van menselijke eierstoktumoren worden geïmplanteerd bij muizen. De tumoren bleken hun originele eigenschappen grotendeels te behouden. Ook kon de expressie van enkele eiwitten in beeld worden gebracht met behulp van fluorescente speurstoffen. Alkema concludeert op basis van deze bevindingen dat het door haar ontwikkelde model gebruikt kan worden voor het testen van medicijnen en het bestuderen van resistentie tegen chemotherapie.

Nicolette Alkema (1989) studeert Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen het Cancer Research Center Groningen van het UMCG. Het onderzoek werd gefinancierd als MD/PhD-traject (Junior Scientific Masterclass) van het UMCG. Daarnaast betaalden KWF Kankerbestrijding, TI Pharma en de Van der Meer Boerema Stichting mee aan het onderzoek. Alkema zet haar loopbaan voort als co-assistent in het Martini-ziekenhuis.