Over ons Actueel Nieuws

Monetary policy and financial stability in a banking economy

Transmission mechanism and the capital markets
Promotie:Dhr. E. (Emanuel) Barnea
Wanneer:21 december 2015
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. K.F. (Kasper) Roszbach, prof. dr. B.W. (Robert) Lensink
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Monetary policy and financial stability in a banking economy

Monetair beleid en financiële stabiliteit in een bancaire economie

Emanuel Barnea deed onderzoek naar het transmissiemechanisme van monetaire beleid. Dat is het mechanisme waardoor veranderingen in de geldvoorraad invloed uitoefenen op het bedrag dat gezinnen of bedrijven willen uitgeven. Barnea analyseerde  de interactie tussen monetair beleid en financiële stabiliteit met behulp van een algemeen evenwichtsmodel met financiële fricties. Hij toont aan dat de transmissie van het monetaire beleid  afhankelijk is van zowel de instrumenten voor financieel stabiliteitsbeleid  als de regelgevende en institutionele beperkingen.

Voor een optimaal monetair beleid moet de verhoging van de rente hoger zijn dan de verwachte inflatieschok om de beleidsdoelen te realiseren. Dat fenomeen staat bekend als het Taylor-principe, dat eveneens door Barnea werd onderzocht. Hij concludeert dat niet aan het Taylor-principe hoeft worden voldaan indien de monetaire autoriteiten opereren onder een zogenoemd ‘commitment regime’ (in plaats van ‘in discretie’ te handelen).

Barnea construeerde voorts een dynamisch model met bankkapitaal, waarbij de dynamiek aangestuurd wordt door ingehouden bankwinsten en het gerealiseerde kredietrisico. Hij bestudeerde de evolutie van de kapitaalratio van een winstmaximaliserende bank en de reacties op schokken tijdens perioden van langdurige neergang.

Tot slot toont Barnea aan dat ‘yield spreads’ van obligaties kunnen worden onderverdeeld in een bestanddeel dat de kans op wanbetaling van de onderneming weerspiegelt en een residu waarnaar we verwijzen als ‘excess bond premium’. Dit residu blijkt een belangrijke indicator te zijn voor de conjunctuurcyclus. De belangrijkste bevinding is dat deze premie de invloed van bankstrategieën op de prijstelling van obligaties weergeeft.

Emanuel Barnea studeerde economie. Hij verrichtte zijn onderzoek binnen het programma Economics, Econometrics & Finance van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.