Over ons Actueel Nieuws

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Self-lubricating polymer composites

Verbetering voor zelfsmerende droogloop glijlagers

Het onderzoek van Jintao Shen richtte zich op de verbetering van tribologische prestaties van zelfsmerende composieten voor droogloop-glijlagers van SKF. Uit dit onderzoek zijn verscheidene vernieuwende zelfsmerende composieten gekomen met zeer goede prestaties en lage productiekosten. Deze presteren beter dan de huidige composietlagers gebruikt door de firma SKF.

Meer begrip van het effect van samenstelling en de mechanische eigenschappen van de composieten en de eigenschappen van de verschillende glijdende tegenlichamen op de slijtage zijn verkregen. De verandering in conformatie van PTFE moleculen is onderzocht en hieruit blijkt dat de metaal-fluor bindingen een belangrijk effect hebben op de tribologische prestaties van de met PTFE gevulde composieten.

Het onderzoek van Jintao Shen vond plaats bij de afdeling Materiaalkunde van het Zernike Institute for Advanced Materials en werd gefinancierd door het Materials Innovation Institute M2i.