Over ons Actueel Nieuws

Development of an OF-CEAS laser spectrometer for water vapor isotope measurements at low water concentration

Promotie:Dhr. F.J. (Janek) Landsberg
Wanneer:12 december 2014
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. H.A.J. (Harro A J) Meijer, prof. dr. E. Kerstel
Copromotor:dr. D. Romanini
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Development of an OF-CEAS laser spectrometer for water vapor
isotope measurements at low water concentration

Nieuwe lasermethode helpt klimaatonderzoek

De isotopensamenstelling van water in Antarctisch en Arctisch gletsjerijs kan gebruikt worden als een paleo-thermometer in de reconstructie van klimaatveranderingen in het verleden. De isotoopverhoudingen in waterdamp in de atmosfeer levert informatie over de waterkringloop en is een belangrijk gegeven voor atmosferische circulatie modellen.

Het proefschrift van Janek Landsberg beschrijft de ontwikkeling van een innovatieve, zeer gevoelige, infrarood laser spectrometer die gebruik maakt van de methode van Optical Feedback Cavity Enhanced Absorption Spectroscopy voor de kwantitatieve bepaling van water isotopen in zeer droge lucht. Dergelijke metingen zijn niet mogelijk met conventionele isotopen ratio massa spectroscopie, noch met commercieel verkrijgbare laser instrumenten.

We presenteren een algemene karakterisering van het instrument, alsook een gedetailleerde beschrijving van de afhankelijkheid van de isotopenmetingen van de waterconcentratie bij welke de metingen worden uitgevoerd. Tevens beschrijven we een nieuw kalibratiesysteem gebaseerd op nanoliter spuitpompen teneinde waterconcentraties van 5 tot 15 000 ppmv te kunnen genereren met bekende isotopensamenstelling.

Deze nieuw ontwikkelde apparatuur is in het kader van dit proefschrift in 2011 drie weken lang ingezet voor metingen van de atmosferisch water isotopensamenstelling bij het Noors station Troll op Antarctica en als onderdeel van het internationale project ISOCLOUD ter bestudering van (super) saturatie effecten tijdens wolkvorming in de AIDA simulatiekamer van het Karlsruhe Institute of Technology.  Landsberg beschrijft in zijn proefschrift de resultaten van deze metingen.

Janek Landsberg (Freiburg, Duitsland) verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen, binnen de Afdeling Isotopenonderzoek van ESRIG, het Energy and Sustainability Research Institute Groningen. Het is gefinancierd door NWO. Landsberg werkt inmiddels als patent onderzoeker bij het Deutsches Patent- und Markenamt.