Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. J. Han: The microenvironment of the inflammatory type hepatocellular adenoma

Wanneer:wo 04-12-2013 om 11:00
Waar:Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie: mw. J. Han

Proefschrift: The microenvironment of the inflammatory type hepatocellular adenoma

Promotor(s): prof.dr. A.S.H. Gouw, prof.dr. G. Molema

Faculteit: Medische Wetenschappen

Goedaardige levertumor blijkt gelinkt aan overgewicht

Uit observaties van patiënten die zijn geopereerd voor een goedaardige levertumor (hepatocellulair adenoom, HCA) is bekend dat een bepaald subtype vaak voorkomt bij mensen met overgewicht. UMCG-onderzoeker Jing Han onderzocht cellen in de directe omgeving van deze levertumoren om de moleculaire achtergrond met overgewicht in kaart te brengen.

HCA komt vooral voor bij vrouwen in de vruchtbare leeftijd die langdurig de pil gebruiken. Ongeveer 3-4/100.000 pilgebruiksters ontwikkelt deze aandoening. HCA wordt gekenmerkt door groei van levercellen zonder verstoring van de functie van andere cellen en zonder uitzaaiing. De meest voorkomende subklasse kenmerkt zich door ontstekingsprocessen (inflammatie) en is geassocieerd met overgewicht.

Han vond dat HCA met ontsteking (IHCA) vaak groeit in vervette levers waarin ook aanwijzingen zijn voor andere afwijkingen. Zij stelde vast dat de cellen van het IHCA een afwijkende balans hebben in receptoren voor belangrijke regulerende stoffen in de vetstofwisseling. Hiermee zou de groei van de IHCA tumoren verklaard kunnen worden. Omdat deze stoffen bij overgewicht een zelfde verstoorde balans hebben, legt zij daarmee de relatie tussen IHCA en overgewicht.

Jing Han (Tangyin, China, 1983) studeerde Geneeskunde aan de Xinxiang Medical University in China. Zij verrichte haar promotieonderzoek bij de Afdeling Pathologie en Medische Biologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Het onderzoek werd gefinancierd middels een Bernoulli beurs van het UMCG en door subsidie van het J.K. de Cock Fonds.