Over ons Actueel Nieuws

Promotie mw. A. Mattos Pinto: Redirecting Interleukin-10 in the fibrotic liver: effects on the pathogenesis

Wanneer:vr 28-06-2013 om 09:00

Promotie: mw. A. Mattos Pinto, 9.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Redirecting Interleukin-10 in the fibrotic liver: effects on the pathogenesis

Promotor(s): prof.dr. K. Poelstra

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Rol interleukine-10 in de fibrotische lever anders dan gedacht

Het proefschrift van Adriana Mattos Pinto beschrijft de effecten van het gericht sturen van Interleukine-10 naar de zieke lever. Interleukine-10 speelt een belangrijke rol in de communicatie tussen cellen en stuurt uiteenlopende processen: het remt ontstekingsactiviteit maar ook littekenvorming door een effect op fibroblast-achtige cellen zoals hepatische stellaatcellen in de lever. Dit laatste celtype is overmatig geactiveerd tijdens leverfibrose. Na chronische leverschade produceren ze veel littekenweefsel waardoor het orgaan uiteindelijk te gronde gaat. Het blijkt zeer moeilijk om de activiteit van deze cellen te remmen zonder andere processen te verstoren. Interleukine-10 remt dit celtype maar de remming van het immuunsysteem in patiënten bleek veel problemen op te leveren. Mattos’ doel was daarom interleukine-10 gericht te sturen naar hepatische stellaatcellen. Dit bleek verassende resultaten op te leveren: het fibroseproces werd tegen alle verwachtingen in gestimuleerd. Aanvullende studies toonden aan dat bepaalde celtypen (M2c macrofagen) werden geactiveerd na aflevering van interleukine-10 in hepatische stellaatcellen en dit stimuleerde vervolgens het fibroseproces. Onze studies geven dus nieuwe inzichten in regulatieprocessen tijdens leverfibrose. De rol van Interleukine-10 is anders dan gedacht en M2c macrofagen lijken een belangrijke rol te spelen tijdens de ziekte. Deze nieuwe inzichten kunnen gebruikt worden voor het opzetten van een therapie tegen leverfibrose die wereldwijd bij miljoenen mensen voorkomt en waarvoor tot op heden nog geen geneesmiddel beschikbaar is. Ook laten onze studies zien dat het aansturen van het fibroseproces via het gericht afleveren van cytokines mogelijk is, al is de richting die bepaalde cellen dan inslaan soms nogal verassend.

Adriana Mattos Pinto studeerde medische en farmaceutische wetenschappen aan de RUG, waar zij haar promotieonderzoek deed bij de afdeling Pharmacokinetics, Toxicology and Targeting (PTT). Het werd gefinancierd door STW. Inmiddels is zij biologiedocent aan het Hanze Institute of Technology (HIT), in Assen.