Over ons Actueel Nieuws

Promotor(s): prof.dr. A.J.M. Driessen

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Nieuw systeem van DNA-uitwisseling geïnduceerd door UV-licht

Het proefschrift van Matgorzata Ajon beschrijft een nieuw UV-induceerbaar DNA-uitwisselingssysteem in Sulfolobus-soorten. Deze organismen zijn hyperthermofiele Crenarchaeota die onder extreem hete en zure omstandigheden leven. Om te overleven is het essentieel dat de integriteit van het genoom onder deze condities behouden blijft. In reactie op UV-straling vertonen Sulfolobus-soorten verhoogde transcriptie van het ups-gen cluster (UV-induceerbaar pili operon van Sulfolobus). Het ups-operon is betrokken bij de vorming van type IV pili en de aggregatie van UV-bestraalde cellen. Bovendien vergroot uitwisseling van chromosomaal DNA de overlevingskans van Sulfolobus-cellen onder DNA-beschadigende condities. Dit suggereert dat het ups-systeem betrokken is bij DNA-overdracht binnen een populatie Sulfolobus-cellen en dat dit proces nodig is om door UV-beschadigd DNA via homologe recombinatie te herstellen.

Matgorzata Ajon studeerde biotechnologie aan de universiteit van Wroclaw in Polen. Zijn promotieonderzoek deed hij aan de RUG, bij de afdeling Molecular Microbiology van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Het werd gefinancierd door NWO.