Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Unmitigated communion and support providers' psychological wellbeing

13 juni 2012

Promotie: mw. L. Jin, 14.30 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Unmitigated communion and support providers' psychological wellbeing

Promotor(s): prof.dr. M. Hagedoorn, prof.dr. R. Sanderman, prof.dr. N.W. van Yperen

Faculteit: Medische Wetenschappen

Onderzoek naar steunverleners die zichzelf wegcijferen

Het bieden van steun en zorg aan een naaste in tijden van nood komt niet alleen ten goede aan de ontvanger, maar kan ook de steunverlener positief beïnvloeden. Echter, onder vergelijkbare omstandigheden kan het psychisch welbevinden van steunverleners sterk variëren. Lihua Jin onderzocht dit aan de hand van het persoonlijkheidskenmerk ‘unmitigated communion’ (UC), wat betekent ‘de focus op de ander ten koste van het zelf’.

Zorgen voor anderen is kenmerkend voor de identiteit van mensen met een hoge UC. Het vervullen van een dergelijke zorgrol gaat hier ten koste van de eigen gezondheid door een reeks van problematische inter- en intrapersoonlijke cognities en gedrag. Jin keek vooral naar de destructieve gedachtes horend bij UC en op de implicaties van UC voor het psychisch welbevinden van de steunverlener.

Jin trekt een aantal conclusies uit haar onderzoek. Steunverleners die worden gekenmerkt door UC profiteren zelf minimaal van hun goede daden ten opzichte van anderen. Zij lopen een grotere kans depressieve gevoelens te ervaren in situaties waarin ze anderen helpen. Hierbij spelen drie aspecten van UC een cruciale rol, namelijk steunverleners die hoog scoren op UC baseren hun zelfwaardering teveel op de mening van anderen, zijn gevoeliger voor negatieve feedback en zijn geneigd de problemen van anderen als hun eigen probleem te ervaren. Tenslotte bleek Jin geen significant verband tussen sekse en UC te kunnen aantonen, ondanks dat het ooit bedacht is als typisch vrouwelijk kenmerk.

Lihua Jin (China, 1979) studeerde gedragswetenschappen aan de Universiteit van Leiden. Zij voerde haar promotieonderzoek uit in het kader van het Ubbo Emmius PhD studiefonds bij de Graduate School of Health and Care Research (SHARE) van het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:02