Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

The role of lipocalin 2 in Alzheimer's disease and depression

24 oktober 2012

Promotie: dhr. P.J.W. Naudé, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: The role of lipocalin 2 in Alzheimer's disease and depression

Promotor(s): prof.dr. J.A. den Boer, prof.dr. P.G.M. Luiten, prof.dr. U.L.M. Eisel

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuw ontdekt eiwit betrokken bij ziekte van Alzheimer

Het nieuw ontdekte eiwit Lipocaline 2 speelt een rol in het ziekteproces van de ziekte van Alzheimer en bij depressiviteit bij ouderen. Omdat Lipocaline 2 goed te meten is in het bloed van patiënten, is hiermee wellicht een methode gevonden om alzheimer in een zeer vroeg stadium op te sporen. Mogelijk biedt de ontdekking ook aangrijpingspunten om nieuwe medicijnen tegen alzheimer en depressie bij ouderen te ontwikkelen. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Pieter Naudé.

Naudé identificeerde Lipocalin2 in gekweekte hersencellen van muizen. Het is een eiwit dat een rol speelt in de ontstekingsreactie van alzheimer. Het bleek verhoogd aanwezig in hersenweefsel dat is aangetast door de ziekte van Alzheimer, evenals in het hersenvocht en het bloed van patiënten met deze ziekte.

Onderzoek naar de betrokken moleculaire mechanismen toonde aan dat Lipocaline 2 de dood van zenuwcellen bevordert, wanneer hersenweefsel in contact komt met het voor alzheimer kenmerkende giftige eiwit amyloïd. Klinisch onderzoek liet zien dat een toename in Lipocaline 2-concentraties niet alleen voorkomt bij alzheimer, maar ook samenhangt met depressieve symptomen in ouderen. Dit zijn aanwijzingen dat Lipocaline 2 wellicht kan helpen alzheimer en depressie bij ouderen in een vroeg stadium op te sporen. Nader onderzoek naar Lipocaline 2 kan een medicijn tegen deze aandoeningen mogelijk dichterbij brengen.

Pieter Naudé (Zuid Afrika, 1982) studeerde Biomedisch Wetenschappen en Farmacologie te Pretoria. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Biologische Psychiatrie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de onderzoeksgroep Moleculaire Neurobiologie van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen en binnen onderzoeksschool BCN. Het onderzoek werd mede gefinancierd door de Jan Hendrik de Cock Stichting. Naudé werkt inmiddels als postdoc in het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02