Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

05 december 2012

Promotie: mw. A. Zaferani, 11.00 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Proteoglycans modulate renal inflammation. Studies on complement and leukocyte recruitment

Promotor(s): prof.dr. G.J. Navis, prof.dr. M.R. Daha

Faculteit: Medische Wetenschappen

Rol van proteoglycanen bij ontstaan nierschade

De huidige behandeling van nierfalen is gebaseerd op het vervangen van de nierfunctie door dialyse of transplantatie. Na niertransplantatie blijft een verhoogd risico op nierfalen bestaan, waarbij ontstekingsreacties een grote rol spelen.

Azadeh Zaferani onderzocht mogelijkheden om deze ontstekingsreacties tegen te gaan. Daarbij richtte zij haar aandacht op de interactie tussen het aangeboren immuunsysteem (meer specifiek: het complementsysteem) en proteoglycanen. Dit zijn complexe glycoconjugaten die in ieder weefsel voorkomen op het celoppervlak en in de extracellulaire matrix.

Zaferani laat zien hoe nierschade kan ontstaan door interactie tussen proteoglycanen en het complementsysteem. Daarnaast toont ze aan dat er een nieuwe rol is voor basaal membraan proteoglycanen bij het optreden van nierschade. Deze inzichten in moleculaire interacties kunnen helpen bij de ontwikkeling van nieuwe behandelingen. Voordat deze behandelingen er zijn, moet er echter nog veel nader onderzoek worden verricht.

Azadeh Zaferani (Iran, 1979) studeerde Geneeskunde te Teheran. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Nefrologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen onderzoeksschool GUIDE.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02