Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Osseointegrated system for fixation of upper leg prostheses

31 oktober 2012

Promotie: dhr. P.K. Tomaszewski, 11.00uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Osseointegrated system for fixation of upper leg prostheses

Promotor(s): prof.dr.ir. G.J. Verkerke, prof.dr.ir. N. Verdonschot, prof.dr. S.K. Bulstra

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe bevestiging beenprothese aan dijbeenbot vermindert klachten

Door een beenprothese niet meer met een koker aan de stomp te schuiven, maar het rechtstreeks aan het bot te bevestigen, worden tal van klachten voorkomen. De patiënt kan beter lopen en er treden minder huidproblemen en montagemoeilijkheden op. Dat blijkt uit het onderzoek van Pawel Tomaszewski. Hij ontwikkelde een nieuwe bevestigingsmethode die het leven van veel patiënten aanzienlijk kan verbeteren.

Een beenamputatie heeft een grote impact op de mobiliteit, het beroepsleven en de kwaliteit van leven van patiënten. De traditionele stomp-kokerbevestiging van beenprotheses veroorzaakt veel problemen zoals stomppijn, zacht-weefselbeschadigingen, slechte bewegingscontrole en montageproblemen.

Tomaszewski evalueerde de kwaliteit en bruikbaarheid van twee bestaande osseointegratie-implantaten (het OPRA-systeem en de ISP Endo/Exo-prothese), oftewel: implantaten die rechtstreeks op het dijbeenbot (femur) bevestigd worden. Op basis van zijn bevindingen ontwikkelde hij een nieuw implantaat, dat de krachtsoverdracht tussen prothese en femur verbetert, en dat ook in korte femuren kan worden toegepast. Ook bracht Tomaszewski in kaart welke materialen het best kunnen worden gebruikt. Het nieuwe concept vermindert het risico op botfalen en ongunstige botvervormingen, zo stelt hij vast.

Pawel Tomaszewski (Polen, 1982) studeerde Mechanical Engineering in Stockholm (Zweden). Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Biomedical Engineering van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het Orthopeadic Research Lab van de Radboud Universiteit Nijmegen, waar hij inmiddels werkt als onderzoeker. Het promotieonderzoek werd mede gefinancierd door het NutsOhra Fonds.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02