Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

17 oktober 2012

Promotie: dhr. A.C. van Leeuwen, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Development of poly(trimethylene carbonate) based implant devices and their application in oral and maxillofacial surgery. Soluble solutions

Promotor(s): prof.dr. R.R.M. Bos, prof.dr. D.W. Grijpma

Faculteit: Medische Wetenschappen

Biomateriaal PTMC geschikt voor kaak- en aangezichtschirurgie

Tal van verloren gegane of versleten delen van het lichaam kunnen hersteld worden met biomaterialen, die uiteenlopen van staal tot siliconen. Een interessant biomateriaal is poly(trimethyleen carbonaat) (PTMC), een stof die door het lichaam wordt afgebroken. Het onderzoek van Anne van Leeuwen laat zien dat PTMC geschikt is om de aangroei van bot te geleiden. Ook is PMTC geschikt in de aangezichtschirurgie, om een breuk in de bodem van de oogkas (orbitabodemfractuur) te herstellen.

Voor de plaatsing van tandheelkundige implantaten moet er voldoende bot aanwezig zijn om een stevig fundament te vormen. Om ervoor te zorgen dat omliggende weefsels zoals tandvlees de botgroei niet belemmeren, is een stof nodig die het omliggend weefsel tegenhoudt en geen nadelige invloed heeft op de botgroei. PTMC lijkt hiertoe zeer geschikt, concludeert Van Leeuwen. De stof roept geen nadelige weefselreacties op en leidt tot vergelijkbare hoeveelheden nieuw bot in een vergelijkende studie met veelgebruikte collageen-membranen. Ook bezit het materiaal zeer goede eigenschappen wat betreft chirurgische ‘handling’ en ‘space maintaining’.

Voor het herstel van orbitabodemfracturen zijn allerlei verschillende materialen gebruikt, variërend van titanium tot (oplosbare) plastics. De tot nu toe gebruikte materialen zorgen nauwelijks voor hernieuwde aangroei van bot. Een combinatie van PMTC en een (bifasisch) calcium fosfaat (BCP) doet dit wel. Deze ‘solide composiet’ is theoretisch en praktisch sterk genoeg en geschikt voor de reconstructie van orbitabodem fracturen stelt Van Leeuwen vast. Het composietmateriaal stimuleert de aangroei van nieuw bot, zo blijkt uit een dierstudie, en lijkt veelbelovend als reconstructiemateriaal bij de behandeling van orbitabodemfracturen.

Anne van Leeuwen (Leeuwarden, 1977) studeerde Geneeskunde en Tandheelkunde te Diepenbeek (België), Rotterdam en Groningen. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de afdeling Kaakchirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en binnen het WJ Kolff Institute. Hij blijft na zijn promotie werkzaam als kaakchirurg in opleiding binnen het UMCG.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:02