Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Video capsule enteroscopy: technical and clinical aspects

28 september 2011

Promotie: mw. J. Westerhof, 13.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Video capsule enteroscopy: technical and clinical aspects

Promotor(s): prof.dr. J.H. Kleibeuker

Faculteit: Medische Wetenschappen

Doorgeslikte camera biedt waardevol inzicht in dunne darm

Video capsule enteroscopie (VCE), waarbij de patiënt een capsule met een cameraatje erin doorslikt, is een veilige en patiëntvriendelijke methode om onderzoek aan de dunne darm te verrichten. Het levert in ongeveer eenderde van de gevallen inzichten op die aanleiding geven tot ingrijpende veranderingen van de behandeling. Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Jessie Westerhof.
Bij een verdenking op een aandoening aan de darmen zijn er verschillende onderzoeksmethoden. De eerste opties zijn gastroduodenoscopie en ileocolonoscopie. Hierbij wordt een cameraatje aan een flexibele buis via de mond of de anus in het lichaam gebracht. Deze scopiën bereiken echter maar een klein stukje van de dunne darm die in totaal wel 6 meter lang kan zijn. Met de videocapsule kan men wel de gehele dunne darm bekijken. De capsule passeert het gehele spijsverteringskanaal en maakt onderweg per seconde twee foto’s. Deze worden naar een externe datarecorder gestuurd, waarna een arts de beelden kan analyseren.
Hoe waardevol VCE ook is voor het onderzoek aan de dunne darm, het blijft slechts een diagnostisch hulpmiddel, zo onderstreept Westerhof. Als biopten moeten worden genomen of een ingreep in de dunne darm nodig is, dan blijft de arts aangewezen op bijvoorbeeld dubbeleballon-enteroscopie. Dit is een vorm van endoscopie waarbij gebruikt wordt gemaakt van ballonnen aan de endoscoop. Door het afwisselend opblazen en leeg laten lopen van de ballonnen kan men ver in de dunne darm kijken.
Jessie Westerhof (Groningen, 1983) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij de afdeling Maag-, Darm- en Leverziekten van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Westerhof is in opleiding tot Maag-Darm-Leverarts.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11